تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 خرداد 1391
احتمال ابتلاء به بیماری قلبی در كودكان مادران سیگاری بیشتر است.

  احتمال ابتلاء به بیماری قلبی در كودكان مادران سیگاری بیشتر است.

مطالعه ای كه به تازگی انجام شده است نشان می دهد، كودكانی كه مادرانشان در دوران بارداری سیگار می كشیدند، میزان كلسترول 'اچ.دی.ال' در خون آنها كمتر و احتمال ابتلای آنها به بیماری قلبی در آنها بیشتر است.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان و به نقل از ایرنا؛ كلسترول اچ.دی.ال از بدن در برابر ابتلاء به بیماری قلبی محافظت می كند. این مطالعه نشان داد كه در هشت سالگی میزان كلسترول اچ.دی.ال در خون كودكانی كه مادارنشان در دوران بارداری سیگار می كشیدند حدود 3/1 میلی مول در لیتر است درحالی كه این مقدار در خون كودكانی كه مادرانشان در دوران بارداری سیگار نمی كشیدند، 5/1 میلی مول در لیتر است.این كاهش نشان داده شده در سطح كلسترول اچ.دی.ال تنها مربوط به قرار گرفتن نوزاد در دوران جنینی در معرض دود سیگار است و ربطی به قرار گرفتن بعدی نوزاد در معرض دود سیگار ندارد.

این مطالعه كه در مجله "European Heart" منتشر شده است، نشان می دهد كه قرار گرفتن نوزاد پیش از تولد در معرض دود سیگار، بیشترین تاثیر را در تكامل های بعدی دارد.

پروفسور 'دیوید سلرمجر' متخصص قلب كه ریاست این مطالعه را بر عهده داشته است می گوید: نتایج مطالعه ما نشان می دهد كه سیگار كشیدن مادر در دوران بارداری برخی مشخصه های ناسالمی را بر روی نوزدان در حال تكامل در رحم بر جا می گذارد كه می تواند این كودكان را در سال های بعدی زندگی مستعد ابتلا به حمله قلبی و سكته مغزی كند.

'سلرمجر' كه این مطالعه را در دانشگاه سیدنی انجام داده می افزاید : به نظر می رسد كه این تاثیر دست كم هشت سال و یا احتمالا بیشتر ادامه داشته باشد. وی و همكارانش در این مطالعه تاثیر سیگار كشیدن مادر در دوران بارداری را بر ضخامت دیواره رگ ها و سطح لیپوپروتئین در 405 كودك سالم هشت ساله كه در فواصل زمانی میان سال های 1997 و 1999 دنیا آمده بودند، بررسی كردند. در این مطالعه محققان برای اندازه گیری ضخامت دیواره رگ ها از اسكن های فرا صوتی استفاده كردند و خون 328 كودك را برای مطالعه سطوح لیپوپروتئین اندازه گیری كردند.

محققان معتقدند كه سطوح پایین تر كلسترول اچ.دی.ال در این سن می تواند اثر جدی بر سلامتی آنها در سال های بعدی زندگی بگذارد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه