تاریخ انتشار: دوشنبه 28 مهر 1393
کشف مکانیسمی که مغز را بعد از سکته ترمیم می کند

  کشف مکانیسمی که مغز را بعد از سکته ترمیم می کند

محققین دانشگاه Lund و انستیتو کارولینسکا موفق به شناسایی مکانیسمی شده اند که به کمک آن مغز بعد از وقوع سکته، سلول های عصبی جدیدی را به منظور ترمیم می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،  سکته به دلیل تشکیل لخته های بلوک کننده عروق خونی در مغز اتفاق می افتدکه منجر به اختلال در جریان خون و در نتیجه کمبود اکسیژن بافت عصبی می شود. بسیاری از سلول های عصبی می میرند  و منجر به اختلالات حرکتی، حسی و شناختی می شود.

این محققین نشان داده اند که به دنبال القای سکته در موش، سلول های پشتیبان به نام آستروسیت شروع به تشکیل سلول های عصبی در بخش آسیب دیده مغزی می کنند. با استفاده از روش های ژنتیکی برای نشان دادن سرنوشت سلول ها، محققین توانستند نشان دهند که آستروسیت ها در این ناحیه تشکیل سلول های عصبی نابالغی می دهند که به سلول های عصبی بالغ تبدیل می شوند. این اولین بار است که نشان می دهند آستروسیت ها دارای ظرفیت شروع فرایندی هستند که منجر به تولید سلول های عصبی بعد از  سکته می شود. هم چنین این محققین مکانیسم های سیگنالینگی را شناسایی کرده اند که تبدیل آستروسیت ها به سلول های عصبی را تنظیم می کند. در مغز سالم، این مکانیسم سیگنالینگ فعال است و مانع از این تبدیل شدن می شود و متعاقب آن آستروسیت ها، سلول های عصبی را تولید نمی کنند. بعد از وقوع سکته این سیگنالینگ سرکوب می شود و آستروسیت ها شروع به ایجاد سلول های عصبی جدید می کنند. مشخص شده است که این سلول های عصبی ارتباطات تخصصی تری را با سایر سلول ها برقرار می کنند. پیشرفت اصلی در این مطالعه که برای اولین بار نشان داده شده است این است که خود ترمیمی در مغز بالغین شامل ورود آستروسیت ها به فرایندی است که طی آن تغییر ماهیت داده و به سلول های عصبی تبدیل می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه