تاریخ انتشار: شنبه 03 آبان 1393
بخش پیوند سلول‏‏های بنیادی در یزد راه‎‎اندازی می‌شود

  بخش پیوند سلول‏‏های بنیادی در یزد راه‎‎اندازی می‌شود

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اقدامات این دانشگاه در زمینه گسترش علوم نوین، از تلاش برای راه‎‎اندازی بخش پیوند سلول‏‏های بنیادی در استان خبر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر محمود نوری شادکام درکنفرانس علمی «کاربردها، پتانسیل‎‎ها و چشم‌‏‏انداز سلول‎‎های بنیادی» که از سوی جهاد دانشگاهی یزد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یزد و پژوهشگاه رویان برگزار شد، اظهار کرد: گریزی نداریم که برخی مسائل مانند سلول‎‎های بنیادی را جدی بگیریم و از آن در جهت تشخیص و درمان بیماری‎‎های صعب‎‎العلاج به ویژه در علوم زیستی بهره بگیریم.

وی در تشریح برنامه‎‎های دانشگاه در راستای گسترش علوم نوین، با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اقداماتی را در این زمینه داشته است، تصریح کرد: اگرچه فعالیت‎‎های صورت گرفته تاکنون با شتاب کندی به پیش رفته، اما با امضای تفاهم‌نامه اخیر با رویان این روند حرکتی جدی به خود گرفته است.

نوری شادکام خاطرنشان کرد: در همین رابطه نیز با جذب تنی چند از اعضای هیات علمی کشور، مرکز رشد فناوری بیوتکنولوژی پزشکی و ژنتیک و نیز گروه نانو بیوتکنولوژی دانشگاه شروع به کار کرده است و همچنین درصدد راه‎‎اندازی بخش پیوند هستیم تا سلول‏‏های تولیدی نه تنها در رابطه با مسائل تحقیقاتی بلکه در حوزه درمان نیز به کار گرفته شود.

وی همچنین از فعالیت در زمینه آموزش کارشناسان و متخصصان در راستای راه‎‎اندازی بخش پیوند سلول‌های بنیادی دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایسنا، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اقدامات جهاد دانشگاهی یزد درباره بانک خون بند ناف، از تلاش برای راه‌اندازی مرکز پژوهشی علوم و فنون نوین در استان در حوزه سلول‏‏‌های بنیادی خبر داد.

در این کنفرانس همچنین دکتر حسین بهاروند، پژوهشگر برجسته سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان نیز به تشریح تاریخچه بحث سلول‎‎های بنیادی و راه‎‎اندازی پژوهشکده سلول‎‎های بنیادی پژوهشگاه رویان و همچنین اقدامات و فعالیت‏‏های این مرکز پرداخت.

وی در این برنامه ضمن بیان جایگاه ممتاز ایران در بحث سلول‌های بنیادی، چشم‌اندازی از استفاده‎‎های درمانی از سلول‎‎های بنیادی و تجربیات این پژهشگاه در این رابطه را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این کنفرانس که با حضور استادان و دانشجویان زیادی برگزار شد، دکتر مهدی کلانتر، متخصص سیتوژنتیک پزشکی در موضوع ژنتیک و سلول‎‎های بنیادی، دکتر سید عباس سادات حسینی، متخصص پزشکی قانونی و فلوشیت اخلاق زیستی در مورد اخلاق پزشکی در علوم سلول‎‎های بنیادی، دکتر بهروز افلاطونیان، متخصص بیولوژی سلول‎‎های بنیادی در رابطه با استفاده از سلول‎‎های بنیادی در درمان ناباروری و نیز دکتر مرتضی ضرابی، مسؤول بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان در خصوص خصوصیات سلول‎‎های بنیادی خون بندناف و روند ذخیره‎‎سازی به ایراد سخن پراختند.

همچنین در این برنامه که از دو پانل پرسش و پاسخ نیز برخودار بود، دکتر فرشاد همایونی مقدم، متخصص فیزیولوژی، دکتر محمدحسین سلطانی، متخصص قلب و عروق و دکتر علی رضا نواب اعظم، متخصص جراحی فک و صورت، درباره استفاده از سلول‎‎های بنیادی در درمان ضایعات عصبی، بیماری‎‎های قلبی و دندانپزشکی مطالبی را بیان کردند.

دکتر حبیب نیکوکار، متخصص اطفال و نانوتکنولوژی پزشکی و دکتر محمدهادی ندوشن، متخصص ایمنولوژی پزشکی نیز از دیگر سخنرانان این کنفرانس بودند.

بر اساس این گزارش، این کنفرانس از امتیاز بازآموزی برای شرکت‎‎کنندگان برخودار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه