تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 آبان 1393
تئوری جدید در مورد ایجاد سرطان روده: نقش سلول های بنیادی در ایجاد کریپت های روده ای کنترل نشده

  تئوری جدید در مورد ایجاد سرطان روده: نقش سلول های بنیادی در ایجاد کریپت های روده ای کنترل نشده

محققین ملبورن تصور مرسوم در مورد چگونگی تکوین سرطان روده را به چالش کشیده و مکانیسم دیگری را برای شروع آن پیشنهاد می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین شواهدی را ارائه داده اند که به موجب آن معلوم می شود که سلول های بنیادی مسئول حفظ و ترمیم غارها یا کریپت های بافت پوششی روده هستند و به نظر می رسد که این سلول های بنیادی در ایجاد سرطان روده نقش دارند، هرچند هنوز اختلاف نظرهایی بین محققین در مورد موجودیت این سلول های بنیادی وجود دارد. با استفاده از تکنیک های تصویربرداری سه بعدی، دکتر Wee Tan و همکاران برای اولین بار نشان دادند که روده طی فرایندی به نام جوانه زدن یا Budding، کریپت های روده ای جدیدی را ایجاد می کند. این یافته ها تئوری موجود در مورد چگونگی تشکیل کریپت های روده ای را زیر سوال می برد و کاربرد وسیعی در درک چگونگی تکوین سرطان روده خواهد داشت. کریپت های روده ای ساختارهای پاکت مانندی هستند که تولید موکوس می کنند و آب و مواد غذایی را جذب می کنند. روزانه، درون هر کریپت بیش از 300 سلول می میرد و جایگزین می شود. تاکنون تصور می شد که این کریپت های جدید طی تکوین اولیه یا طی فرایند ترمیم، زمانی تشکیل می شوند که کریپت های قبلی به صورت متقارن به دو نیم تقسیم می شوند. با این حال این مطالعه نشان داد که واقعیت این گونه نیست. در واقع تصویربرداری سه بعدی از بسیاری از کریپت های روده ای و تولیدات آن ها در مراحل مختلف چیز دیگری را نشان داد. آن ها نشان دادند که این کریپت ها در فرد بالغ نیز تولیدشان ادامه دارد اما نرخ تشکیل آن ها اگرچه بسیار اندک است اما قابل تشخیص است و این امر به منظور رشد روده صورت نمی گیرد بلکه جهت حفظ بخش طبیعی روده صورت می گیرد. این تصویر برداری نشان داد که این کریپت های جدید از یک جوانه نامتقارن ایجاد می شوند که در کف کریپت ایجاد می شود و زمانی که به میانه کریپت رسید به دونیم تقسیم می شود. به نظر می رسد طی تکوین طبیعی روده فقط یک جوانه در کف کریپت در حال ترمیم تشکیل می شود. اما در این مطالعه این محققین تعداد بسیار زیادی از این جوانه های از کنترل خارج شده را در بافت سرطانی و پیش سرطانی در درون هر کریپت مشاهده کردند که به نظر می رسد به دلیل جهش در ژن کنترل کننده فعالیت این جوانه ها باشد که منجر به سرطان روده می شود.

تغییر حیاتی که منجر می شود که سلول های بنیادی شروع به تشکیل جوانه های خارج از کنترل کنند مربوط به ژن APC است که برای کنترل تولید کریپت ها و حفظ چسبندگی بین سلول های بنیادی روده اهمیت دارد. از دست دادن این زن منجر به اختلال در کنترل جایگاه و تولید سلول های بنیادی روده ای شده و نتیجه آن رشد بی رویه  جوانه های کریپتی است که آن مم در نهایت منجر به رشد بافت های سرطانی و پیش سرطانی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه