تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 آبان 1393
استفاده از اولتراسوند رازهای مربوط به آنوریسم آئورتی شکمی کشنده را آشکار کرد

  استفاده از اولتراسوند رازهای مربوط به آنوریسم آئورتی شکمی کشنده را آشکار کرد

محققین کشف کرده اند که تصویربرداری اولتراسوند برای مطالعه بیماری آنوریسم آئورتی شکمی خطرناک، مفید است. این بیماری منجر به تورم و بیرون زدگی آئورت می شود که معمولا کشنده است و درمان موثری برای ان وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، آنوریسم آئورتی شکمی سیزدهمین عامل مرگ در ایالات متحده است  که سالانه بیش از 15000 نفر را می کشد. اغلب اوقات مردم حتی نمی دانند که این بیماری کجا اتفاق افتاده است اما زمانی که اتفاق می افتد این بیماران خونریزی درون شکمی را از بزرگترین سرخرگ شکمی شان متحمل خواهند شد. 80 درصد موارد بیماران قبل از رسیدن به بیمارستان می میرند.

اما محققین از تکنیک اولترا سوند برای اندازه گیری تغییرات پیشرفت این بیماری در حیوانات آزمایشگاهی استفاده کرده اند. با دانستن اطلاعات مولکولی بیشتر در مورد این بیماری محققین قادر خواهند بود از داروها یا سلول درمانی برای جلوگیری از پیشرفت آن استفاده کنند. تصویربرداری اولتراسوند به تجسم لایه های سرخرگی که اغلب طی رشد عروق از یکدیگر جدا می شوند کمک میکند. تکنیک اولتراسوند به محققین اجازه می دهد که سرعت و جهت جریان خون را که دو فاکتور تعیین کننده در تکوین آنوریسم هستند را اندازه گیری کنند. آنوریسم آئورتی شکمی انسانی مشخصا با سه تا چهار سانتی متر قطر شروع می شود و در شکم و زیر کلیه ها قرار دارد. اغلب افرادی که در خطر این بیماری قرار دارند مردان پیری هستند که دارای فشار خون بالا هستند و سیگار مصرف می کنند. برخلاف این که شما احساس جریان پالسی یا یک درد غیرمعمول در پشت تان می کنید و یا به وسیله اولتراسوند مونیتور می شوید اما باز هم نمی توان وقوع این بیماری را در بدن تان حس کنید. و اگر هم مبتلا به این بیماری تشخیص داده شوید جراحان کاری برای شما نمی توانند انجام دهند و در واقع درمانی برای این بیماری نیست. پزشکان می توانند برای پایین آوردن سطح کلسترول از استاتین یا داروهای دیگر استفاده کنند تا فشار خون را پایین بیاورند اما درمانی که بتواند به طور مستقیم مانع از پیشرفت آنوریسم شود وجود ندارد. این گروه موفق شده اند از اولتراسوند برای تصویربرداری از تغییرات کیفی طی یک دوره چهار هفته ای آنوریسم در موش و رت استفاده کنند.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه