تاریخ انتشار: شنبه 10 آبان 1393
بین رژیم غذایی، التهاب و سرطان ارتباط وجود دارد

  بین رژیم غذایی، التهاب و سرطان ارتباط وجود دارد

محققان دریافته اند گروهی از لیپید ها به نام sphingolipid ها ممکن است عامل ارتباط بین رژیم غذایی ، التهاب و سرطان باشند. آن ها شواهدی ارائه کرده اند که یکی از متابولیت های sphingolipid به نام sphingosine-1-phosphate (S1P) که هم در محصولات غذایی وجود دارد و هم توسط سلول های نرمال بدن تولید می شود می تواند باعث التهاب کولون، (IBD) بیماری التهاب روده و التهاب منجر به سرطان کولون شود در حالی که سویا و sphingolipid گیاهی به نام sphingadiene می توانند از این بیماری ها جلوگیری کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  ارتباط میان التهاب وسرطان از سال ها پیش شناخته شده است. این ارتباط به ویژه در مورد پیشرفت سرطان کولون دیده می شود زیرا در بیمارانی که مبتلا به IBD یا التهاب روده هستند سرطان کولون بیشتر از دیگر افراد دیده می شود.  شواهد بسیاری وجود دارد که التهاب منجر به مراحل اولیه سرطان زایی یا   cell transformation می شود در این مراحل سلول  بسیاری ازویژگی های  سرطانی شدن را کسب می کند . این مطلب که IBD و سرطان کولون در جوامع صنعتی بیشتر مشاهده می شود  نشان می دهد تغییر در رژیم غذایی  می تواند عامل التهاب روده و سرطان های ناشی از آن باشد. Sphingolipid هایی  که از نظر بیولژیکی فعالند به علت توانایی در تنظیم مسیرهای مربوط به مرگ برنامه ریزی شده سلولی، ایمنی و التهاب در سرطان زایی نقش مهمی دارند.  محققان می گویند متابولسیم sphingolipid  با سرطان کولون در ارتباط است . سلول های اپی تلیال روده در معرض متابولیت های sphingolipid که حاصل تجزیه مواد غذایی حاوی  S1P هستند ، قرار می گیرند و محصول نهایی  حاصل از تجزیه،  لیپیدی است که در ایجاد التهاب نقش دارد و باعث رشد سلول  وسرطان زایی می شود.  هنگام پیشرفت سرطان کولون تغییرات ژنتیکی در بافت های روده  اتفاق می افتد که موجب افزایش بیان آنزیمی که  S1P را تولید می کند می شود هم زمان  بیان آنزیم دیگری که S1P را تجزیه می کند و (S1P lyase (SPL نام دارد کاهش می یابد. این تغییرات در مجموع باعث تجمع S1P د رمخاط روده می شود. برای بررسی اثر تجمع  S1P  درالتهاب و سرطان کولون محققان از موش هایی که فاقد SPL بودند استفاده نموده اند . در این موش ها در مقایسه با موش های عادی التهاب بیشتری ایجاد شده و نرخ ایجاد سرطان نیز بیشتر بوده است. با انجام آزمایشات کشت سلولی  در کنار مطالعات انجام شده در موش ها محققان دریافته اند که دو پروتئین سرکوب کننده تومور که عملکرد آن ها مانع تشکیل سرطان می شود، در این موش ها تولید نمی شوند. محققان همچنین توانسته اند نشان دهند سویا و sphingolipid های گیاهی به نام sphingadiene میزان SPL را در بافت روده اقزایش می دهند. درمان موش ها با sphingadiene  موجب کاهش التهاب ، علایم IBD و نیز میزان تشکیل تومور شده است. محققان همچنین توانسته اند نشان دهند بیان ژن های وابسته به S1P در کولون بیماران مبتلا به IBD در مقایسه به افراد سالم افزایش می یابد.  محققان می گویند sphingolipid های گیاهی نمی توانند به S1P تبدیل شوند و می توانند به عنوان عوامل ضد التهاب عمل کنند و در فعالیت چندین مسیر پیام رسانی که در سرطان نقش دارد، تاثیر گذارند. محققان می گویند sphingolipid های موجود در مواد غذایی بسته به توانایی بدن در متابولیزه کردن S1P ممکن است  باعث افزایش یا کاهش احتمال سرطان کولون شوند. نتایج این مطالعه در Journal of Clinical Investigation ارائه شده است.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 07 آذر,1393

یادگاری

سلام <br />ممنون از مطالب جالبتون <br />فقط ای کاش آدرس مقاله ای که بعنوان رفرنس این مطلب است را هم عنوان میکردید تا افرادی که لازم دارند جزییات بیشتر را بدانند به مقاله مراجعه کنند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه