تاریخ انتشار: یکشنبه 11 آبان 1393
استفاده از سلول های بنیادی آزادکننده سموم کشنده سرطان برای درمان تومورهای مغزی

  استفاده از سلول های بنیادی آزادکننده سموم کشنده سرطان برای درمان تومورهای مغزی

در مطالعه ای جدید محققین توضیح داده اند که چگونه سلول های بنیادی را برای تولید و آزاد سازی سمومی که تنها سلول های توموری را می کشند استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در این مطالعه دکترShah و همکاران نشان داده اند که سلول های بنیادی بارگذاری شده با ویروس تب خال می تواند سلول های تومور مغزی را بکشند. در این مطالعه آن ها توضیح داده اند که چگونه سلول های بنیادی را به منظور تولید و ترشح این سموم و کشتن سلول های سرطانی مغزی (بدون آسیب به خودشان) مهندسی ژنتیک کرده اند. سمومی که این سلول ها می سازند سیتوتوکسین ها هستند که توانایی پروتئین سازی سلول ها را مختل می کنند مانع از تقسیم، تولید مثل و رشد آن ها می شوند. این محققین می گویند که سموم کشنده سرطان تاکنون با موفقیت برای انواع مختلف سرطان های خون استفاده شده اند اما  در مورد تومورهای جامد استفاده از آن ها موفقیت آمیز نبوده است زیرا همه سلول های سرطانی در دسترس بوده و سموم نیز نیمه عمر کوتاهی دارند. آن ها سلول های بنیادی را درون کپسولی از یک ژل زیست تخریب پذیر قرار دادند که بعد از برداشتن تومور درون جایگاه آن رسوب می کند.

اما چرا این سموم برای خود سلول های بنیادی کشنده نیستند؟ این مسئله دغدغه اصلی محققین بود که چگونه از این روش استفاده کنند که این سموم موجب از بین رفتن خود سلول های بنیادی نشود. آن ها در نهایت راهی را برای مهندسی ژنتیک سلول های بنیادی یافتند که موجب می شود این سلول ها تسلیم سموم تولیدی خودشان نشوند. بدین منظور آن ها سلول های بنیادی عصبی انسانی را مهندسی کردند که دارای جهشی بود که اجازه ورود سم به درون سلول را نمی داد. هم چنین آن ها قطعه ای از کد ژنتیکی را وارد کردند که منجر به تولید و آزادسازی سموم تگ شده ای می شد که تنها سلول های سرطانی را هدف قرار می دادند.آن ها این سلول های بنیادی را در مطالعات موشی سرطان مغز تست کردند. آن ها بعد از این فرایند، آنالیزهای مولکولی و تصویربرداری را به منظور ردیابی مهار سنتز پروتئین در تومورهای مغزی انجام دادند. آن ها مشاهده کردند که این سموم سلول های سرطانی را می کشد و بقای این موش ها را افزایش داده و موجب کاهش اندازه تومورها می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه