تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 آبان 1393
ایجاد معده انسانی مینیاتوری از سلول های بنیادی

  ایجاد معده انسانی مینیاتوری از سلول های بنیادی

محققین در مرکز پزشکی اوهایو برای اولین بار با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان توانسته اند معده انسانی مینیاتوری کاملا عملکردی را ایجاد کنند. این محققین عقیده دارند که این معده مینیاتوری می تواند ابزاری مفید برای مطالعه بیماری های گوارشی، سرطان ها و سندرم متابولیک باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه دکتر والس و همکاران از سلول های بنیادی پرتوان انسانی(hPSCs) برای رشد معده انسانی مینیاتوری یا ارگانوئید معدی استفاده کردند. تا قبل از این مطالعه کسی نتوانسته بود که سلول های معدی را از سلول های بنیادی پرتوان انسانی ایجادکند. علاوه براین آن ها کشف کردند که چگونه ایجاد بافت معدی سه بعدی با همان معماری پیچیده و ترکیب سلولی موجود در معده طبیعی کنند.

قبل از ایجاد ارگانوئیدهای معدی، این محققین به این مطلب احتیاج داشتند که تعیین کنند که طی تکوین جنینی اولیه، معده دقیقا چگونه تشکیل می شود. به همین دلیل آن ها به مدت دو سال مطالعات و آزمایشات صورت گرفته قبلی را مورد آنالیز قرار دادند. بعد از به دست آوردن اطلاعات کافی، این محققین به شبیه سازی فرایندهای تشکیل معده از سلول های بنیادی پرتوان انسانی در پتری دیش پرداختند و آن ها را برای تبدیل شدن به معده انسانی مینیاتوری ترغیب کردند. آن ها می گویند که ارگانوئیدهای معدی انسانی سه بعدی که حدود سه میلیمتر قطر داشتند ظرف مدت سه ماه شکل گرفتند.

این محققین از این ارگانوئیدهای معدی برای مطالعه عفونت باکتریایی معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری پرداختند که منجر به زخم معده یا سرطان معده می شود. قرار دادن این ارگانوئیدها به مدت 24 ساعت با این باکتری نشان داد که یک سری تغییرات بیوشیمیایی اتفاق می افتد. به ویژه آن ها مشاهده کردند که مراحل اولیه بیماری های معدی به خوبی همانند سازی می شود. که این مراحل شامل گسترش سریع عفونت در بافت اپی تلیالی و فعال شدن ژن سرطانی c-Met است.

این محققین براین باورند که این ارگانوئیدهای معدی به عنوان مدلی برای شناسایی مراحل اولیه سرطان معده  راه را برای ایجاد داروهای جدید و کشف مکانیسم های دخیل در ایجاد این بیماری ها هموار می کند. هم چنین این مطالعه به آن ها اجازه داد که عوامل پشت پرده تشکیل طبیعی معده را به خوبی مورد مطالعه قرار دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه