تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1393
ساخت نانوداروی جدید برای درمان ALL

محققان داروی جدیدی ساخته اند که همانند یک بمب هوشمند عمل کرده و سلول های سرطانی را در کوکان مبتلا به نوعی سرطان خون هدف قرارداده و آن ها را منهدم می کند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  اولین گام ها  به سوی ساخت بمب  هوشمند که به سلول های سرطانی در یک بیماری بسیار رایج و کشنده در کودکان به نام  B-lineage acute lymphoblastic leukemia  یا ALL حمله می کند برداشته شده است.  محققان تشریح کرده اند چگونه این روش می تواند در کودکانی که بعد از شیمی درمانی سرطان درآن ها مجدد عود کرده است موثر باشد. محققان در مقاله ای که در مجله EBioMedicine منتشر کرده اند به تشریح روش جدید درمانی کودکان مبتلا به ALL پرداخته اند. به طور معمول درمان این کودکان با شیمی درمانی صورت می گیرد و احتمال زنده ماندن آن ها بعد از عود مجدد بیماری تنها 20 درصد است. محققان می گویند با دانستن این که چه عاملی باعث ایجاد مقاومت در سلول های سرطانی به داروهای شیمی درمانی می شود می توان سلول های سرطانی مقاوم را مورد هدف قرار داد. با تشخیص مکانیسم، مرحله بعدی طراحی دارویی است که بتواند این هدف خاص را شناسایی نماید. هدف این بمب های هوشمند ژن معیوبی است که منجر به تولید شکل ناقص پروتئینی به نام CD22 می شود. این پروتئین باعث ازدیاد سلول های بنیادی سرطانی و مقاومت آن ها به شیمی درمانی می شود. این ژن معیوب می تواند درمان های استاندارد را  برای عود بیماری خنثی کند. این درمان ها شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و پیوند مغز استخوان است. محققان قطعات ژنتیکی به نام RNAi را ساخته اند که دارای توانایی خاموش کردن این ژن معیوب هستند. آن ها همچنین یک زیر واحد  کوچک پروتئینی یا پلی پپتید را طراحی کرده اند که به عنوان سیستم منتقل کننده RNAi به  ژن موردهدف  عمل می کند.  قطر این بمب هوشمند 100 نانومتر است و جز نانوداروها محسوب می شود.  محققان می گویند این دارو جهت درمان ALL رایج ترین شکل سرطان در کودکان طراحی شده است.