تاریخ انتشار: دوشنبه 19 آبان 1393
رمزگشایی از ظهور سلول های بنیادی سرطانی متاستازیک

  رمزگشایی از ظهور سلول های بنیادی سرطانی متاستازیک

در این مطالعه که اولین بار در نوع خودش است، محققین دانشگاه Rice نشان داده اند که چگونه اطلاعات از طریق مدارهای ژنتیکی جریان می یابند تا منجر به متاستازی شدن سلول های سرطانی شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،  این تحقیق الگویی معمول را نشان می دهد که به سلول های سرطانی اجازه می دهد که مهاجرت کنند با تشکیل تومورهای جدید دهند. محققین م یگویند که این مطالعه ممکن است درهای جدیدی را به روی داروهایی که با این سوئیچ های ژنتیکی تداخل می کنند و مانع از تشکیل سلول های بنیادی سرطانی و سلول های توموری گردش کننده(عاملین اصلی متاستاز سرطانی) می شوند. سلول ها دارای مدارهای ژنتیکی هستند که آن ها را برای خاموش و روشن کردن رفتارهای خاصی مورد استفاده قرار می دهند. از طریق برخی از این مدارها است که رفتارهای متاستازی شکل می گیرد. این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد که چگونه سرطان ها دو تا از این مدارها را نه تنها برای تولید سلول های بنیادی سرطانی، بلکه برای ایجاد بسته های خطرناکی از سلول های شبه بنیادی هیبرید استفاده می کنند که قادر به سفر در بدن وایجاد کلونی زایی در قسمت های دیگر هستند.

سوئیچی که اکثر سلول های سرطانی برای متاستاز استفاده می کنند استفاده از مداری است که انتقال اپی تلیال-مزانشیمی یا EMT را کنترل می کند. این EMT یکی از مهمترین ویژگی های  تکوین جنینی و فرایند بهبود زخم است که منجر به ایجاد سلول هایی با ویژگی های بنیادینگی می شود.

سلول های سرطانی از این فرایند EMT برای شکستن کلونی ها و مهاجرت به سایر قسمت ها استفاده می کنند. در سال 2013 این محققین کشف کردند که سرطان ها این مدارهای EMT را به عنوان یک سوئیچ سه راهه استفاده می کنند. علی رغم سادگی شناور بودن بین مراحل مزانشیمی و اپی تلیالی، مطالعه نشان داد که سرطان توانایی تشکیل هیبرید های E-M را دارد. در این مطالعه جدید، این محققین برهمکنش بین این سوئیچ سه راهه EMT و سوئیچی ثانویه  که منجر به ایجاد سلول های بنیادی سرطانی می شود را بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که مدار سلول های بنیادی سرطانی نیز یک سوئیچ سه راهه است. علاوه براین، مطالعه نشان داد که همکاری بسیار مهمی بین این دو سوئیچ وجود دارد که پیشنهاد می کند که مکانیسمی وجود دارد که بنیادینگی را به سلول های سرطانی E-M هیبرید القا می کند و موجب می شود به بسته هایی به نام سلول های توموری گردش کننده سفر کنند. به نظر می رسد که سلول هایی که ویژگی های مزانشیمی بیشتری دارند، خطر متاستاز بیشتری نیز به همراه دارند و مطالعاتی نیز که روی تشخیص و درمان این سرطان کار می کنند روی این سلول های هدف فوکوس کرده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه