تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 آبان 1393
استفاده از سلول های بنیادی القا شده برای درمان

  استفاده از سلول های بنیادی القا شده برای درمان

سلول های بنیادی عصبی القا شده(iNSCs) که از سلول های بالغ ایجاد می شوند امیدها را برای پیوندهای درمانی زنده نگه می دارند اما مشکلی که وجود دارد این است که پتانسیل آن ها علی رغم تلاش هایی که برای حفظ ظرفیت پرتوانی آن ها صورت می گیرد محدود است و احتیاج به بیان مداوم فاکتورهای رونویسی است که برای بازبرنامه ریزی ان ها لازم هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، اما در مطالعه جدید محققین در انستیتو Whitehead سلول های بنیادی عصبی القا شده ای را ایجاد کرده اند که بدون بیان فاکتورهای بازبرنامه ریزی متداول در حالت چندتوانی باقی می مانند. این امر به این سلول ها اجازه می دهد که مکررا تقسیم شده و مقادیر کافی سلول را به منظور درمان تولید کنند. از نظر درمانی، ساخت این سلول های بنیادی عصبی به دلیل ویژگی های خودنوزایی و ساخت تعداد فراوان سلول بسیار مهم است. برای ساخت سلول های بنیادی عصبی القا شده از طریق تبدیل مستقیم، محققین از ویروس ها برای وارد کردن کوکتیلی از فاکتورهای رونویسی به درون ژنوم سلول های پوستی بالغ موش استفاده کردند. این موجب می شود که این فاکتورهای رونویسی، ژن های فعال در سلول های بنیادی عصبی را روشن کنند. این تبدیل مستقیم که آن را دگرتمایزی می نامند موجب می شود که سلول ها از یک مرحله شبه سلول های بنیادی جنینی بگذرند.

در مطالعات قبلی، سلول های بنیادی عصبی القا شده به دارو یا فاکتورهای بازبرنامه ریزی عادت می کنند و اگر این فاکتورها و داروها برداشته شوند، این سلول ها به سلول های پوستی تبدیل می شوند یا به طور خودبخود تمایز می یابند. اگر فاکتورهای رونویسی فعال باقی بمانند این امر برای سلول ها وحشتناک خواهد بود زیرا این سلول ها قادر به تمایز نخواهند بود و از نظر درمانی نیز مفید نخواهند بود. در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که چگونه ویژگی های سلولی را بدون فعال نگه داشتن فاکتورهای بازبرنامه ریزی حفظ کنند. ابتدا، سلول ها در محیط ویژه انتخاب سلول های بنیادی عصبی کشت داده شدند. سپس، دارو برداشته شد. به جای تمایز خودبخودی، سلول های بنیادی عصبی القا شده در مرحله چندتوانی باقی مانده و می توانند به نورون ها و سلول های گلیالی تمایز یابند. این محققین به این نکته اشاره دارند که نمونه برداری تصادفی سلول های پوستی می تواند محتوی سلول های ستیغ عصبی باشد که راحت تر به سلول های بنیادی عصبی القا شده تبدیل می شوند. هم چنین آن ها سلول های سیستم ایمنی کاملا بالغ به نام لنفوسیت های B را به سلول های بنیادی عصبی القا شده تبدیل کردند که سلول های حاصل دارای پروفایل از هویت جدید مانند iNSCها بودند. این امر نشان می دهد که پروتکل آن ها می تواند سلول های غیرعصبی را نیز به سلول های بنیادی عصبی القا شده تبدیل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه