تاریخ انتشار: شنبه 24 آبان 1393
نقش حیرت انگیز یک پروتئین در تکوین جنینی سلول های بنیادی خون ساز

  نقش حیرت انگیز یک پروتئین در تکوین جنینی سلول های بنیادی خون ساز

سلول های بنیادی خون ساز(HSCs) در تمام طول عمر موجودات مهره دار از گورخرماهی گرفته تا انسان می توانند انواع سلول های خونی و ایمنی را بوجود آورند اما جزئیات دقیق این فرایند ناشناخته باقی مانده است و این امر سدی برای ایجاد سلول های بنیادی پرتوان القا شده ای بوده است که ممکن است روزی به عنوان درمان برای اختلالات خونی مورد استفاده قرار گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، در مطالعه ای که محققین دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، داشته اند گزارشی از دخالت یک پروتئین پیام رسان پیش التهابی حیاتی و مهیج در خلق سلول های بنیادی خون ساز طی تکوین جنینی داشته اند. یافته ای که می تواند در نهایت منجر به تولید سلول های بنیادی خون ساز برای اهداف درمانی شود.

مطالعات پیش گامانه اخیر در زمینه تولید سلول های بنیادی پرتوان القا شده، طب ترمیمی خاص بیمار را به یک واقعیت تبدیل کرده است. ایجاد برخی رده های سلولی بالغ از iPSCها مانند سلول های قلبی یا عصبی به طور عاقلانه ای رو به جلو بوده است  اما این روند در مورد سلول های بنیادی خون ساز این گونه نبوده است. این می تواند تا حدی به این دلیل باشد که درک کاملی از همه فاکتورهای استفاده شده به وسیله جنین برای تولید سلول های بنیادی خون ساز وجود ندارد. این محققین می گویند که ما براین باوریم که سیگنال های پیش التهابی که در شرایط in vivo مهم هستند برای کمک به ما در ایجاد سلول های بنیادی خون ساز از iPSCها در in vitro نیز مهم هستند. دکتر تراور و همکاران به بررسی نقش سیتوکین TNFα پرداختند که نقش حیاتی در تنظیم التهاب سیستمیک و ایمنی دارد. پیش از این محققین اسپانیایی گزارش داده بودند که TNFα در عملکرد سیستم عروقی جنینی بسیار مهم است. در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که TNFα برای ایجاد سلول های بنیادی خون ساز طی تکوین جنینی گورخرماهی ضروری است. تراور می گوید که این یافته کاملا غیرقابل انتظار بود زیرا سلول های بنیادی خون ساز نسبتا خیلی زود طی تکوین جنینی شکل می گیرند یعنی زمانی که موجود در حال تکوین تاحدی استریل و عاری از عفونت است. بنابراین  این انتظار وجود ندارد که پیام رسان های پیش التهابی در این زمان و در مناطق خون ساز فعال باشند. نکته حیرت آور دیگر این که، این محققین جمعیتی از سلول های میلوئید جنینی را مشاهده کردند که سلول های موقتی هستند که پیش از سلول های بنیادی خون ساز بوجود می آیند و TNFα مورد نیاز برای تثبیت سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز را تولید می کنند. این نشان می دهد که جمعیت کوچکی از سلول های میلوئیدی به مدت تنها چند روز برای تکوین کافی است تا به تولید رده های پیش ساز تمام سیستم خون ساز بالغ کمک کند.

مطالعه ای دیگر نیز به طور موازی نشان می دهد که اینترفرون گاما نیز در تولید سلول های بنیادی خون ساز نقش دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه