تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1393
یکی از دلایل التهاب های وابسته به سن چیست؟

  یکی از دلایل التهاب های وابسته به سن چیست؟

همین طور که جانوران پیرتر می شوند سیستم ایمنی آن ها هم ضعیف تر می شود، پدیده ای که آن را زوال ایمنی یا کهولت ایمنی می نامند و همراه با التهاب سیستمیک، اختلالات التهابی مزمن و برخی سرطان ها است. عوامل دخیل در این التهاب های وابسته به سن و این که چگونه منجر به بیماری می شوند به خوبی شناخته نشده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین در دانشگاه نیویورک موفق شده اند پرده از وجود پروتئینی بردارند که به نظر می رسد در سرکوب پاسخ های ایمنی در مگس های میوه پیر دخیل است. حشرات دارای اندام ایمنی به نام توده چربی(fat body) هستند که معمولا معادل چربی و کبد پستانداران است. این اندام مسئول بسیاری از عملکردهای ایمنی است و این محققین دریافته اند که توده چربی مگس های میوه پیر شدیدا با التهاب مواجه است. این توده چربی ملتهب پروتئینی را ترشح می کند که می تواند منجر به کاهش پاسخ ایمنی لوله گوارش شود. این کاهش پاسخ ایمنی منجر به این می شود که سلول های ایمنی لوله گوراش متحمل تقسیملت شدیدی شوند و تمایز های نامناسبی داشته و ایجاد شرایطی به نام هایپرپلازیا کنند که ویژگی هایی مانند پولیپ های پیش سرطانی موجود در انسان دارد. این محققین دریافته اند که کاهش تدریجی پروتئینی به نام لامین-B در توده های چربی مگس های میوه پیر نقش اصلی در ایجاد التهاب و هایپرپلازی دارد. لامین ها عملکردهای متنوعی از جمله سرکوب بیان ژن دارند و در طیف وسیعی از بافت ها و اندام ها دیده می شوند. در انسان بیماری هایی که به دلیل جهش در لامین ها ایجاد می شوند را لامینوپاتی می نامند که از جمله آن ها پیری زودرس است.  مدت هاست که تصور می شود که لامین های نوع B با اتصال به DNA نقش مهمی در سرکوب ژن ها دارند. این تیم نشان داده اند که زمانی که توده چربی در مگس سرکه فاقد لامین-B باشد، سرکوب طبیعی این ژن های دخیل در پاسخ ایمنی معکوس می شود و منجربه التهاب و هایپرپلازی لوله گوارش می شود.

یافته های حاصل از این مطالعه هرچند در مورد حشرات است می تواند در زمینه ژن های دخیل در پاسخ ایمنی پستانداران نیز صدق کند زیرا لامین-B جزء ژن های سرکوب کننده  التهاب است که طی فرایند تکامل حفظ شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه