تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1393
پیام رسانی زمانی مولکولی که سلول های بنیادی را طی تکوین مغز کنترل می کند

  پیام رسانی زمانی مولکولی که سلول های بنیادی را طی تکوین مغز کنترل می کند

محققین در انستیتو کارولینسکا سوئد موفق به توضیح این مطلب شده اند که چگونه سلول های بنیادی در مغز تغییر می کنند تا اجازه دهند یک نوع سلول بنیادی تولید انواع مختلف سلول در مراحل مختلف کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،در این مطالعه آن ها نشان دادند که مولکول TGFβ به عنوان یک سیگنال زمانی عمل می کند که پتانسیل سلول های بنیادی عصبی را در مراحل مختلف تکوین مغز تنظیم می کند. این اطلاعات می تواند در آینده ای نزدیک در ایجاد درمان های دارویی موثر واقع شود. مغز انسان شامل هزاران سلول از  انواع مختلف سلول های عصبی است که همه آن ها تقریبا از نوعی سلول به نام سلول های بنیادی نابالغ شکل می گیرند. مدت زمان زیادی است که می دانیم سلول های بنیادی عصبی می توانند چندین  نوع سلول عصبی را در مراحل مختلف تکوین مغز ایجاد کنند. در این فرایند سلول های بنیادی در حال پیر شدن رفته رفته و مرحله به مرحله، پتانسیل تمایزی خود را از دست می دهند. این که هویت و تمایز این سلول های بنیادی عصبی طی زمان چگونه تنظیم می شود به خوبی مشخص نشده است. اما در این مطالعه محققین مکانیسم زمانی مولکولی را معرفی کرده اند که می تواند به تنظیم سلول های بنیادی عصبی کمک کند و بنابراین موجب تنوع سلولی مغزی شود. پروتئین  TGFβ به عنوان یک سیگنال زمانی مهم عمل می کند که تنظیم می کند چه موقع سلول بنیادی باید تولید نوعی سلول عصبی را متوقف کند و ساخت نوع دیگری را شروع کند و در این حین به تدریج هم ظرفیت تکوینی آینده آن محدود می شود.

در این مطالعه محققین نشان دادند که چگونه TGFβ می تواند درکشت سلول های بنیادی برای تولید انبوه سلول های عصبی به کار رود که خود ماده پیام رسان سروتونین را می سازند. امروزه سیستم سروتونین مغزی هدفی شناخته شده برای تیمار افسردگی است و طبق گفته محققین می توان از این یافته یا سیگنال زمانی در تکوین دارویی بر مبنای سلول های بنیادی استفاده کرد. این اولین مولکول سیگنالینگ شناخته شده است  که پتانسیل سلول های بنیادی را تنظیم می کند. با درک بهتر چگونگی تنظیم این پتانسیل، می توان به احیا این پتانسیل در سلول های بنیادی در حال پیر شدن کمک کرد و بدین ترتیب از برخی بیماری های تحلیل برنده عصبی جلو گیری کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه