تاریخ انتشار: دوشنبه 22 خرداد 1391
دکتر آبرون: استاندارهای NET CORD در بانک خون بندناف رویان اجرا می شود

  دکتر آبرون: استاندارهای NET CORD در بانک خون بندناف رویان اجرا می شود

مسئول فني شرکت فناوری بن یاخته های رویان دکتر سعید آبرون دکتری هماتولوژی و آنکولوژی است.
وی نظارت و پیگیری حسن انجام آزمایش ها در آزمایشگاه پردازش ، انجماد و کنترل کیفی، بررسی و کنترل وضعیت نمونه های فریز شده طی سال های متوالی ، نظارت بر جواب آزمایش های ارسالی از طرف پذیرش و نیز جواب آزمایشات نوزادان در غیاب مدیر کنترل کیفی و یا مدیر بخش بالینی، نظارت بر خرید تجهیزات مربوط به آزمایشگاه پردازش، انجماد و کنترل کیفی و تایید آن، ارتقای سطح علمی پرسنل و بکارگیری نیروهای متخصص، نظارت بر فعالیت خونگیران در نمایندگی شهرستان ها و ... را برعهده دارد.
امتیاز: Article Rating
دکتر آبرون در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بنیان درباره روند کارش در بانک خون رویان می گوید: کار مسئول فنی از زمانی آغاز می شود که نمونه خون بند ناف، وارد شرکت فناوری بن یاخته های رویان شود.
بعد از ورود نمونه، پرونده به پردازش ارجاع می شود و پردازش حجم نمونه را اندازه گیری می کند. اگر حجم نمونه کافی و بالای 40 سی سی باشد، یعنی نمونه قابلیت پردازش دارد.
چنانچه در شمارش اولیه حدود 600 میلیون سلول داشته باشیم، وارد پروسه می شود در غیر اینصورت پرونده کنسل و به خانواده اطلاع رسانی می شود.
وقتی نمونه وارد پروسه شد، سلول های بنیادی آن جداسازی می شوند.
سپس نمونه ای از این خون به آزمایشگاه میکروب شناسی برای انجام آزمایش های میکروبی و کشت فرستاده می شود و بخشی هم به آزمایشگاه سرولوژی می فرستیم تا از نظر بیماری های ویروسی بررسی شود.
اگر از نظر سرولوژی مشخص شود که بیماری مادر به جنین منتقل شده، نمونه کنسل می شود.
نمونه ای هم برای تعیین نوع HLA فرستاده می شود تا کد ژنتیکی نوزاد مشخص و در بانک اطلاعاتی ثبت شود.
نمونه ای هم برای فلوسایتومتری می رود تا درصد سلول های بنیادی خونساز آن مشخص شود.
کشت میکروبی نمونه ها برای ما بسیار مهم است. اگر نمونه ای کشت میکروبی داشته باشد جهت تایید به آزمایشگاه دیگری نیز ارسال می شود.
اگر تایید شد و نمونه بیماری زای سخت بود ، کنسل می شود اما اگر آلودگی عادی و سبک داشت نمونه رانگه می داریم اما در پرونده ذکر می شود که دارای آلودگی است اما به باکتری سبکی که باید آنتی بیوتیک تراپی شود.
گاهی اوقات خون مادر و جنین در کیسه مخلوط می شود. در این صورت هم نمونه کنسل می شود.
گاهی اوقات آزمایشات مادر سالم است اما باید توجه داشت که مادر آزمایش های HTLA را انجام نمی دهد اما روی خون بندناف جنین انجام می شود.
بیماری HTLA یک بیماری ویروسی است که بیشتر در اطراف مشهد مشاهده می شود اما به طور انفرادی هم در سطح ایران گزارش شده که اگر نمونه آلوده به این ویروس باشد کنسل اعلام می شود.

چنانچه در مادر این ویروس وجودداشته باشد وی را مجدد آزمایش می فرستیم و اگر تایید شد او را به متخصص عفونی معرفی می کنیم تا درمان شود.

استاندارهای NET CORD در بانک خون بندناف رویان اجرا می شود

دکتر آبرون درباره استاندارهای اجرایی در شرکت نیز گفت : تمام استاندارهای NET CORD در بانک خون بندناف رویان هم اجاره می شود چون قوانینی است که در تمام دنیا باید رعایت شود.
وی درباره آموزش پرسنل شرکت هم اظهار داشت: لازم است تا تغییراتی که در قوانین NET CORD ایجاد می شود به پرسنل پردازش ابلاغ شود لذا پس از اطلاع رسانی، هر سه ماه یک بار از کارشناسان آزمایشگاه امتحان گرفته می شود تا اطلاعات و مطالعه آنها در این زمینه سنجیده شود.
همچنین به صورت هفتگی Journal clob با موضوعات متنوع برگزار می شود تا کارشناسان مطالعات خود را افزایش داده و معلومات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از لحاظ علمی نیز خود را به روز نگه دارند.
مدیر فنی شرکت درباره افزایش کیفیت کار نیز گفت: حداکثر سعی ما این است که کار را به سمتی ببریم تا همه آزمایش ها به صورت اتومات و بدون دخالت فرد انجام شود به همین منظور 4 دستگاه پردازش اتومات و یک دستگاه اتومات تعیین HLA خریداری شده که درصد خطا را بسیار کمتر می کند.
وی افزود: مشاوره هم بخش دیگری از کار ما است. بعضاً افرادی که بیماری خاص دارند به صورت حضوری یا تلفنی به ما مراجعه مشاوره می خواهند. در این صورت اگر مرکز و یا پزشکی را بشناسیم که بتواند به آنها خدمات رسانی کند، به آنها معرفی می کنیم و اگر تا الان در ایران و یا سایر کشورها روی بیماری آنها کار نشده باشد به آنها گفته می شود تا درگیر تبلیغات افراطی و یا امید واهی نباشند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه