تاریخ انتشار: شنبه 03 تیر 1391
محققان اروپایی راز سلول های بنیادی جنینی را کشف کردند

یک تیم از محققان اروپایی درمطالعه پیشگامانه خود، رشد سلول های بنیادی جنینی را در حالت  تمایز نیافته آن ارزیابی کردند.

به گزارش بنیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی phys، آنها با استفاده از فن آوری تعیین توالی نسل بعدی به تجزیه و تحلیل بیان ژن و تغییرات کروماتین پرداختند. نتایج این مطالعه درمجله Cell ارائه شده است. این نتایج با دقت به تفاوت های کلیدی بین سلول های بنیادی خالص و سلول های بنیادی جنینی رشد یافته در آزمایشگاه اشاره می کند.
چه چیزی اجازه می دهد تا سلول های بنیادی جنینی حالت پرتوانی خود را حفظ کنند؟ محققان مدتهاست که در حال بررسی این راز هستند. در حال حاضر یک گروه محققان از آلمان، هلند و انگلستان پاسخ های کلیدی دراین خصوص ارائه کرده و اطلاعات مورد نیاز در مورد چگونگی کنترل شدن این سلول ها و روش بهینه برای رشد آنها را فراهم کردند. این یافته ها، گزارش های قبلی دیگران را رد کرده و نشان می دهد که سلول های بنیادی جنینی، هم بی ثبات بوده و هم درابتدا تمایز می یابند. این اطلاعات می تواند منجر به توسعه درمان های جدید و موثری باشد.
محققان مرکز مولکولی علوم زیستی Nijmegen (NCMLS) و دانشگاه رادبود هلند و همچنین مرکز تحقیقات سلول های بنیادی ولکام تراست، دانشگاه کمبریج در بریتانیا، دانشگاه فنی Dresden آلمان تایید کردند که تجزیه و تحلیل رونوشت های ژنی به دانشمندان اجازه می دهد تا تعیین کنند کدام ژن ها در داخل سلول روشن یا خاموش می شوند. سطح فعالیت ژن ها نیزازاین روش محاسبه می شود. درعین حال، تجزیه و تحلیل اپی ژنوم ،بینش هایی را برای پژوهشگران در مورد چگونگی کنترل ژن ها فراهم می کند. این مطالعه گامی بسوی گشودن راز چگونگی حفظ پر توانی سلول های بنیادی جنینی و ظرفیت انها در تبدیل شدن آنها به انواع سلول های دیگر است.
از طریق این پژوهش، محققان اطلاعات مرجع کلیدی را برای ایجاد نوع جدیدی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی معادل با سلول های بنیادی جنینی موش به دست آوردند.
این یافته ها نشان می دهد که هنوزچه اندازه ما نیازبه یادگیری درمورد سلول های بنیادی داریم، همچنین به یک تفاوت اساسی بین سلول های بنیادی جنینی بدست آمده ازموش و سلول های بنیادی انسانی در دسترس که دارای خلوص کمتر و تنوع بیشترهستند، اشاره می کند. "