تاریخ انتشار: شنبه 03 تیر 1391
7 تا 14 درصد سرطان تخمدان در زنان با سرطان حفره شكم مرتبط است

  7 تا 14 درصد سرطان تخمدان در زنان با سرطان حفره شكم مرتبط است

يك فوق تخصص سرطان زنان گفت: 7 تا 14 درصد از سرطان تخمدان در زنان با سرطان حفره شكم مرتبط است و در ابتلاي آنان به اين بيماري عامل ژنتيك موثر است.

 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دكتر فاطمه قائم‌مقامي افزود: اگر زنان تخمدان خود را برداشته باشند و استعداد ژنتيك ابتلا به سرطان حفره شكم داشته باشند ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند.

وي درباره علت مرتبط بودن سرطان حفره شكم با تخمدان، گفت: سلول‌هاي تشكيل‌ دهنده پوشش تخمدان و صفاق (پرده‌هايي كه در شكم روي احشا مانند معده و روده قرار مي‌گيرند) از نظر جنين‌شناسي با يكديگر شباهت دارند و ممكن است حالت سرطاني پيدا كند.

يك فوق تخصص سرطان زنان با بيان اينكه سرطان حفره شكم به دو گروه اوليه و ثانويه تقسيم مي‌شود، اظهار كرد: بر اساس نتايج برخي پژوهش‌ها يك نفر در 100هزار نفر ممكن است به سرطان اوليه حفره شكم مبتلا ‌شود. نوعي از اين سرطان در مردان با آلودگي هوا به آزبست ارتباط دارد و نوعي از اين بيماري با سرطان تخمدان در زنان مربوط است.

وي با اشاره به تاثير آزبست در ابتلا به سرطان حفره شكم در مردان، اظهار كرد: اين سرطان در مردان بيشتر ديده مي‌شود چرا كه مردان بيشتر در محيط‌هاي آلوده به آزبست فعاليت مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: آزبست در ابتلا به سرطان تخمدان و پستان نقش دارد البته عوامل خطرزاي ديگري مانند آلودگي هوا در ابتلا به سرطان‌ها موثر است.

اين فوق تخصص سرطان زنان تاكيد كرد: سرطان ثانويه حفره شكم شايع‌تر است و در موارد پيشرفته سرطان‌هاي دستگاه گوارش مانند سرطان‌هاي روده، معده، پانكراس، آپانديس و تخمدان به وجود مي‌آيد.

وي درباره علائم سرطان حفره شكم اظهار كرد: اين سرطان با علائم گوارشي مانند تهوع، استفراغ و تجمع آب داخل شكم همراه است و گاهي اوقات تا 8 ليتر آب داخل شكم جمع مي‌شود و بيمار احساس درد مي‌كند.

قائم‌مقامي در پايان گفت: كم‌تحركي، افزايش وزن، مصرف الكل،‌ استفاده از غذاهاي فوري، استرس، افزايش آلودگي و اميد به زندگي باعث بيشتر شدن احتمال ابتلا به سرطان‌ها شده است.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه