تاریخ انتشار: یکشنبه 04 تیر 1391
یافته های جدید در مورد مکانیسم آتروفی عضلانی نخاعی

مکانیسمی که طی آن مرگ سلولی نورون های حرکتی در بیماران مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی رخ می دهد، توسط محققان موسسه طب ترمیمی Cedars-Sinai's شناسایی شد.

به گزارش بنیان به نقل از medindia، این یافته ها سرنخ مهمی را درشناسایی داروهای بالقوه برای درمان این بیماری ژنتیکی که عامل اصلی مرگ و میر در نوزادان و کودکان نوپا است، ارائه می دهد.
این پژوهش که درمجله  PLoS ONE منتشر شده است، از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای یافتن یک درمان دارویی برای آتروفی عضلانی نخاعی یا SMA استفاده کرده است.
دکتر Clive Svendsen مدیر موسسه Cedars-Sinai's  گفت: با استفاده از کشف جدید در زمینه چگونگی مرگ نورون های حرکتی در بیماران مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی، یک قدم به شناسایی دارویی که ممکن است این روند را معکوس کرده و یا از آن جلوگیری کند، نزدیک تر شدیم.
Svendsen و تیم او در حال حاضر بر روی این بیماری تحقیق می کنند. در سال 2009، Nature  مطالعه ای را که توسط Svendsen و همکارانش انجام شده بود منتشرکرد. این مطالعه شرح داد که چگونه سلول های پوست گرفته شده از یک بیمار مبتلا به این اختلال برای تولید نورون هایی با آرایش ژنتیکی و ویژگی های مشابه آن فرد مورد استفاده قرار گرفته است، این کار، ایجاد یک بیماری در ظرف آزمایشگاهی است که می تواند به عنوان یک مدل برای کشف داروهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.
ازآنجا که این بیماری منحصر به انسان است، روش های قبلی به کارگرفته شده برای پیش بینی چگونگی  وقوع آن در انسان نامطمئن بوده است. در این تحقیق این تیم با تکثیر سلول های پوست گرفته شده از بیماران مختلف، آنها را به حالت سلول های بنیادی پرتوان اولیه (سلولهای iPS) برگردانده و سپس آنها به منظور مطالعه بیماری خاص سلول های عصبی حرکتی مورد استفاده قرار دادند. این مطالعه نشان داد این سلول ها ازطریق آپوپتوز می میرند . در حال حاضر هیچ درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد.
Dhruv Sareen نویسنده اصلی این مطالعه گفت: در حال حاضر ما در حال گرفتن این نورون های حرکتی از کودکان متعدد مبتلا به این بیماری و غربالگری ترکیباتی هستیم که می تواند این سلول ها را نجات داده و پروتئین های لازم برای بقا آنها را ایجاد کند.