تاریخ انتشار: یکشنبه 02 آذر 1393
کشف سلول های بنیادی ناخن

  کشف سلول های بنیادی ناخن

بسیاری از قسمت های بدن زمانی که از بین می روند مجددا ایجاد نمی شوند اما ناخن ها استثنا محسوب می شوند. طی مطالعه جدیدی برخی از دلایل این توانایی کشف شده است.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، گروهی از محققان جمعیت جدیدی از سلول های بنیادی ناخن را شناسایی کرده اند که توانایی self-renewal یا خود تجدید شوندگی داشته   و نیز می توانند به سلول های تخصصی بافت های مختلف تمایز یابند. پژوهشگران برای  شناسایی این سلول های بنیادی از سیستم پیشرفته ای استفاده نموده اند ، آن ها پروتئین های فلورسنت و برچسب های قابل مشاهده را به سلول های ناخن موش متصل کرده اند. محققان مشاهده نموده اند بسیاری از این سلول ها مرتبا تقسیم می شوند و  طی این تقسیمات ماده فلورسنت و دیگر برچسب ها رقیق شده و در سلول های حاصل کم رنگ تر می شوند. با این حال در سلول های اندکی که در بافت نرم متصل به پایه ناخن قرار دارد فلورسنت و برچسب ها همچنان با شدت قبل دیده می شوند زیرا آن ها همانند سلول های بنیادی یا تقسیم نمی شوند یا با سرعت کمی تقسیم می شوند. محققان کشف کرده اند این سلول های بنیادی ، انعطاف پذیر بوده و دارای نقش دو گانه هستند وتحت شرایط طبیعی منجر به رشد ناخن ها و  نیز پوست کنار آن ها می شود.  زمانی که ناخن آسیب می  بیند یا از بین می رود پروتئینی به نام Bone Morphogenic Protein یا BMP برای سلول های بنیادی پیام ارسال می کند تا عملکرد خود را برای ترمیم ناخن شروع کنند. محققان می خواهند بدانند آیا نشانه های محیطی یا پیام های خاصی در القای سلول های بنیادی ناخن برای تبدیل به  انواع دیگری از بافت ها نقش دارند. هدف محققان  ترمیم نواقص ناخن و انگشت در موارد آسیب های پوستی و قطع عضو است. ویژگی دوگانه سلول های بنیادی ناخن در بازسازی ناخن و پوست تحت شرایط فیزیولوژیکی خاص منحصر به فرد و متفاوت از سلول های بنیادی پوست است. نتایج مطالعه مذبور در The Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) ارائه شده است. 
پایان مطلب/ 

 

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 03 تیر,1401

امیرمحمد اشرافیان

سلام وقت بخیر پسرمن در برج 9سال1400انکشت دست چپ ازبند دیستال قطع شده پیوند نخورد ولی الان دوماهی هست که ناخن درمیاره اول خیلی کوچک بود ولی حالا داره رشد میکنه لطفا منو راهنمایی کنید چه کارم کنم کجا ببرمش تا ناخن کامل رشد کنه یا شما براش کاری می کنید؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه