تاریخ انتشار: دوشنبه 03 آذر 1393
باروری زنان به سم زدایی برخی از عناصر از رژیم غذایی وابسته است.

  باروری زنان به سم زدایی برخی از عناصر از رژیم غذایی وابسته است.

محققین دانشگاه آدلاید برای اولین بار نشان داده اند که آنتی اکسیدان سلنیوم تا چه اندازه در مراحل ابتدایی بارداری نقش حیاتی ایفا می کند. این محققین به بررسی نقش و جایگاه عنصر سلنیوم در تخمدان و هم چنین پروتئین خاصی که دارای سلنیوم می باشد پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد که چگونه سلنیوم برای تکوین فولیکول های تخمدانی سالم مهم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، سلنیوم یک عنصر کمیاب ضروری است که در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی و حبوبات یافت می شود. این عنصر برای بسیاری از عملکردهای بیولوژیک مانند پاسخ ایمنی و تولید هورمون تیروئید مهم است و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند وموجب سم زدایی برخی مواد شیمیایی مضر از بدن می شود.

مدت ها بود که محققین از اهمیت نقش سلنیوم در باروری مردان واقف بودند اما تاکنون کسی در مطالعات به نقش آن در سلامت تولیدمثلی خانم ها اشاره نکرده بود.اما محققین در دانشگاه آدلاید موفق شده اند دریابند که سلنیوم در کجای تخمدان وجود دارد و سپس توجه شان را به سلنوپروتئینی به نام GPX1 معطوف داشتند. نتایج این مطالعه نشان داد که سلنیوم و سلنوپروتئین ها در فولیکول های تخمدانی سالم در بالاترین سطح وجود دارند. این محققین حدس می زنند که آن ها نقش حیاتی را به عنوان آنتی اکسیدان طی مراحل آخر تکوین فولیکولی ایفا می کند و موجب می شود که آن ها محیط سالمی برای تخمک باشند. این محققین دریافته اند که بیان ژنی GPX1 به طور معناداری در سلول های تخمکی که موجب بارداری می شوند بالاتر است. از آنجایی که فقر غذایی سلنیوم در جوامع غربی تا حدی مشهود است، مطالعات بیشتری نیاز است تا به درک بهتر چگونگی بهینه سازی سلنیوم کمک کند و اجازه بارداری موفق تری را به خانم ها بدهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه