تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 تیر 1391
پیوند سلول های بنیادی به حلزون گوش درمان آینده ناشنوایی

  پیوند سلول های بنیادی به حلزون گوش درمان آینده ناشنوایی

محققان به این نتیجه رسیدند که تشکیل تراتوم در یک رده سلولی IPS، ضرورت انتخاب مناسب رده سلول های IPS را برای جلوگیری از تومورزایی نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از phys.org، محققان ژاپنی که خطرات و اثر پیوند دو نوع سلول بنیادی را به حلزون گوش موش ها مورد ارزیابی قرار داده اند، نتیجه گرفتند که هر دونوع سلول های پرتوان القایی مشتق از سلول های بالغ(IPS) و سلول های بنیادی جنینی موش (ES) بقا و قابلیت تمایزی مشابهی را به سلول های عصبی نشان دادند. با این حال، خطر رشد تومور مرتبط با پیوند سلول های IPS به حلزون موش وجود دارد. با توجه به این پتانسیل تومورزایی، آنها به این نتیجه رسیدند که منبع سلول های iPS یک مسئله حیاتی برای درمان مبتنی بر سلول های iPS است.
مطالعه آنها در شماره اخیر مجله Cell Transplantation منتشر شده است.
دکترTakayuki Nakagawa  ازدانشکده پزشکی دانشگاه کیوتو، ژاپن گفت: ازدست دادن شنوایی بر میلیون ها نفردرسراسر جهان تاثیر می گذارد. مطالعات اخیر روش های بالقوه ای را مبتنی بر سلول های بنیادی برای بازسازی سلول های مو و نورون های اولیه مربوط به شنوایی نشان داده است. این ساختارها برای شنیدن ضروری هستند در نتیجه نقص درآنها موجب از دست دادن شنوایی می شود. نویسندگان اشاره کردند که سلول های بنیادی جنینی پیش از این به عنوان کاندید امیدوار کننده ای برای پیوند شناخته شده اند، با این حال استفاده ازآنها خلاف مسائل ایمنی و اخلاقی است .

در نتیجه، این مطالعه، بقا و قابلیت های تمایزعصبی ES و سه کلون از سلول های iPS موشی را مورد بررسی قرار داده است.

دکتر ناکاگاوا گفت: در این مطالعه ما از سلول های بنیادی پرتوان القایی برای تعیین اینکه آیا آنها می تواند جایگزین امیدوارکننده ای برای سلول های بنیادی جنینی باشند، استفاده کردیم. "علاوه بر این، خطر تومورزایی سلول های iPS نیز نیاز به روشن شدن دارد."
چهارهفته پس از پیوند، محققان دریافتند که بخش اعظم حلزون گوش که پیوند IPS یا ES را دریافت کرده بود، کلنی های سلول های عصبی مشتق از IPS یا ES را نشان داد. آنها اشاره کردند که تعداد سلول هایی که قادربه پیوند به حلزون گوش بودند به دلیل اندازه کوچک حلزون محدود شده بود. به این ترتیب، تعداد سلول های پیوند شده کم بود.
آنها همچنین به تشکیل تراتوم در برخی از حلزون های گوش پس از پیوند با یک رده ازسلول های iPS اشاره کردند.
دکتر ناکاگاوا گفت: " با توجه به دانش ما، این اولین شاهد از تشکیل تراتوم در حلزون پس از پیوند سلول های بنیادی است.
محققان به این نتیجه رسیدند که تشکیل تراتوم در یک رده سلولی IPS، ضرورت انتخاب مناسب رده سلول های IPS را برای جلوگیری از تومورزایی نشان می دهد. آنها همچنین نیاز به توسعه روشی برای حذف سلول های تمایز نیافته پس از القاء عصبی را به منظور ایجاد درمان ایمن گوش داخلی خاطرنشان کردند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه