تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آذر 1393
تبدیل سلول های پوستی انسان به نورون های حسی

  تبدیل سلول های پوستی انسان به نورون های حسی

تیمی از محققین در انستیتو تحقیقاتی The Scripps روش ساده ای را برای تبدیل سلول های پوست انسان به نورون های خاصی که درد، لمس و سایر حس ها را تشخیص می دهند پیدا کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این نورون ها در آسیب های نخاعی تحت تاثیر قرار می گیرند و در آتاکسی فردریش نیز دخیل هستند که بیماری نورودژنراتیوی است که شدیدا کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. این کشف این امکان را فراهم می آورد که نورون های انسانی و مکانیسم های حسی آن ها به سهولت در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گیرند. نورون های حسی القا شده به وسیله این روش می توانند در ایجاد درمان های جدید برای درد، خارش و ... مورد استفاده قرار گیرند. این محققین می گویند که موفق شده اند راهی را برای تولید نورون های حسی القا شده از انسان پیدا کنند که در آن ژن ها می توانند در محیط سلولی طبیعی شان بیان شوند. این روش سریع، قوی و مقیاس پذیر است. بنابراین انتظار می رود که این نورون های حسی القا شده به محققین اجازه دهند که ترکیبات جدیدی که درد و خارش را بلوک می کنند تست کنند و درک بهتری را برای درمان بیماری های نورودژنراتیو و آسیب های نخاعی ارائه دهند.

نورون هایی که می توانند به وسیله این روش ساخته شوند در تجمعاتی به نام گانگلیون ریشه پشتی(DRG) در امتداد بخش خارجی نخاع ساکن می شوند. نورون های حسی DRG، فیبرهایشان را به پوست، عضلات و ... می فرستند و می توانند تماس های ملایم، دردناک، گرما و ... را حس کنند. به دلیل این که به دست آوردن نورون های DRGانسانی بسیار مشکل است  معمولا این تحقیقات در موش انجام می شود. محققین برای تولید این نورون های حسی القا شده از بازبرنامه ریزی سلولی سلول های پوست استفاده کردند.

محققین در این مطالعه از فاکتورهای رونویسی استفاده کردند که به نظر می رسد برای تبدیل نورون های نابالغ به نورون های حسی بالغ ضروری هستند. آن ها دریافتند که ترکیب فاکتورهای رونویسی Brn3a با Ngn1، یا Brn3aبا Ngn2 برای بازبرنامه ریزی درصد بالایی از فیبروبلاست های جنینی موش به نورون های حسی DRG کافی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 22 آذر,1393

محمد

سلام <br />خسته نباشید، پدربزرگ یکی از دوستان بنده ۳۰ سال پیش ضربه مغزی شده. البته متاسفانه نه تونستم در مورد وضعیت بیماری پدربزرگشون بپرسم و نه ایشون رو از نزدیک ببینم تا مشخصات ظاهری بیماری رو بگم. از انواع ضربه مغزی که وجود داره، آیا نوعی هست شما به روش درمانی دست پیدا کرده باشین؟ مخصوصا که زمان خیلی زیادی از ضربه مغزی ایشون گذشته. اگه روزنه امیدی وجود داره ازشون در مورد وضعیت بیماری پدربزرگش بپرسم وگرنه فقط باعث فشار روحی و عصبی بهشون هستم.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه