تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 آذر 1393
دارویی جدید برای مبارزه با سلول های بنیادی سرطانی

  دارویی جدید برای مبارزه با سلول های بنیادی سرطانی

تیمی از محققین در دانشگاه گرانادا کارایی داروی جدید علیه سلول های بنیادی سرطان زا که موجب شروع تکوین سرطان یا عود مجدد سرطان بعد از شیمی درمانی می شوند را نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،   این دارو Bozepinib نام دارد که در تست های جانوری موفق بوده است . سلول های بنیادی سرطان زا به تعداد کم در تومورها وجود دارند ویکی از ویژگی های اصلی آن ها مشارکت آن ها در فرایند متاستاز است. این سلول های بنیادی سرطان زا تحت شرایط طبیعی به صورت خفته هستند(تقسیم نمی شوند) و شیمی درمانی و رادیوتراپی های مرسوم نیز روی سلول های سرطانی اثر می گذارند که به وضوح تمایز یافته باشند و متحمل تقسیم شده باشند. اما این روش ها قادر به تخریب این سلول های خفته نیستند. در واقع بعد ازیک پاسخ بدوی مثبت به این درمان ها، بسیاری از بیماران سرطانی مجددا دچار عود بیماری می شوند که بدلیل عدم تخریب این سلول های بنیادی سرطانی است. طی چند سال گذشته، محققین در مبارزه با سرطان روی داروهایی فوکوس کرده اند که بتوانند به صورت انتخابی این سلول های بنیادی سرطان زا را از بین ببرند. در این مطالعه نیز محققین توانسته اند دارویی به نام Bozepinib را طراحی کنند.

این داروی جدید نوع انتخاب کننده ای از فعالیت علیه سلول های بنیادی سرطانی در سینه، کولون و پوست را نشان می دهد. فعالیت ضد توموری قوی Bozepinib به دلیل مهار مسیر سیگنالینگ HER2 است  که خود تهاجم و رگزایی در تومور راا مهار می کند. هم چنین این محققین مکانیسم خاصی را آشکار ساخته اند که به موجب آن Bozepinib علیه سلول های بنیادی سرطانی عمل می کند. این داروهای جدید زمانی که به صورت درون صفاقی یا خوراکی برای موش ها استفاده می شوند هیچ گونه سمیتی ندارند و مانع از رشد تومور شده  و از متاستاز آنها به ریه جلوگیری می شود. استفاده انسانی از این دارو نیاز به مطالعات بالینی بیشتری دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه