تاریخ انتشار: شنبه 15 آذر 1393
سیستم ایمنی ذاتی سلول های ضعیف را محکوم به مرگ می کند.

در رقابت سلولی، سلول قوی سلول ضعیف را حذف می کند تا بافت از نظر سلامتی در شرایط بهینه خود باشد. زیست شناسان مولکولی نشان داده اند سیستم ایمنی ذاتی نقش کلیدی در این مکانیسم مهم بازی می کنند. گرچه سلول های سرطانی از این موضوع استفاده نموده و باعث از بین رفتن سلول هایی می شوند که برای بافت سالم ضروری هستند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily ، قانون بقای اصلح در مورد سلول های موجود در بافت  نیز اجرا می شود و سلول هایی که سریع رشد و تقسیم می یابند شایسته تر محسوب می شوند. سلولی با شایستگی کم تر حتی سالم و زنده توسط سلول های شایسته تر که در همسایگی آن قرار دارند از بین خواهند رفت. این مکانیسم گزینشی تنها زمانی فعال می شود که سلول هایی با شایستگی های متفاوت در یک بافت  حضور داشته باشند. اگر بافتی تنها حاوی سلول هایی با شایستگی کم تر باشد رقابت سلولی به وجود نخواهد آمد. محققان سوئیسی و امریکایی نخستین محققانی هستند که نشان داده اند فرایند گزینش سلولی به همکاری سیستم ایمنی  نیاز دارد. این محققان دریافته اند سیستم ایمنی ذاتی  سلول های ضعیف تر را شناسایی می کند. آن ها با استفاده از مگس سرکه به عنوان مدل آزمایشگاهی نشان داده اند هنگام رقابت سلولی مرگ برنامه ریزی شده سلولی  یا آپوپتوز در سلول های ضعیف تر فعال می شود. آپوپتوز توسط  اتصال یک پروتئین پیام رسان به گیرنده های Toll-related القا می شود. این گیرنده ها قسمتی از سیستم ایمنی ذاتی هستند و به طور معمول در واکنش های دفاعی  مقابل  عفونت باکتری ها و قارچ ها نقش دارند. این پژوهشگران نشان داده اند چگونه این نوع سیستم ایمنی باعث آپوپتوز در  سلول هایی با شایستگی کم تر می شوند.  محققان می گویند هنوز مشخص نشده است پیام اولیه از سوی سلول های پیروز صادر می شود یا سلول های بازنده و این یک نوع مرگ سلولی یک خودکشی داوطلبانه است یا اجباری. در برخی از موارد سلول  قوی تر سلول سالمی نیست مثلا زمان رشد یک تومور سلول های سرطانی  می توانند از  سلول های همسایه های ضعیف خود پیشی گیرند. در این مورد سلول های سالم  که شایسته محسوب می شوند توسط مکانیسم رقابت سلولی  محکوم  به مرگ می شوند. سلول های سرطانی با کمک سیستم ایمنی ذاتی سلول های سالم را از میان می برند. یافته های جدید می تواند در تحقیقات سرطان و تشخیص زودهنگام بیماری مفید باشد. محققان معتقدند سیستم ایمنی ذاتی می تواند  تنها برای شناسایی سلول هایی که دارای رشد سریع هستند استفاده  شود نه سلول های بدخیم  اما  می توان از آن در طراحی  روشی  برای مبارزه با بیماری در مراحل اولیه سود جست  . نتایج این مطالعه در نشریه Science  ارائه شده است.