تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 تیر 1391
بانك اسپرم، باروري مردان مبتلا به سرطان پس از شيمي درماني را تضمين مي‌كند

  بانك اسپرم، باروري مردان مبتلا به سرطان پس از شيمي درماني را تضمين مي‌كند

شيمي درماني، اشعه درماني،‌ جراحي و يا مجموعه‌اي از اين اقدامات كه در درمان سرطان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بر اساس نوع، ميزان و مدت استفاده مي‌توانند موجب عقيمي و ناباروري مرد شود؛ بنابراين قبل از هرگونه اقدام در جهت درمان سرطان، جلوگيري و كنترل ضايعه‌هاي وارد شده به توانايي جنسي و توليد مثل در مردان از اهميت فراواني برخوردار است، به خصوص كه پيشرفت‌هاي اخير در درمان انواع سرطان، اميد به زندگي را در بيماران مبتلا افزايش داده است .

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، اسپرم، سلول جنسي مردانه است كه توليد آن هم زمان با بلوغ از تكثير و تمايز سلول‌هاي زايا (ژرمينال) آغاز و طي مراحل متعددي (حدود سه ماه) به اسپرم بالغ تبديل مي‌شود. تعداد، حركت و شكل اسپرم در توانمندي مردان براي باروري نقش بسزايي دارد. حساسيت سلول‌هاي زاياي مرد در مقابل ابتلا به عفونت‌ها، ضربه، تاثير عوامل محيطي همانند آلودگي‌هاي شغلي و همچنين داروها به خصوص شيمي درماني و اشعه درماني بسيار قابل توجه است؛ به گونه‌اي كه اين عوامل مي‌توانند منجر به تخريب فرآيند اسپرماتوژنز شده و تا مرحله توقف كامل روند توليد اسپرم، پيش روند . 
 
رشد چشمگير تكنيك‌هاي پيشرفته لقاح خارج رحمي از نگراني بيماران در مورد تاثير درمان سرطان و توقف اسپرماتوژنز و يا كاهش باروري كاسته و امكان پيشگيري از بروز نقايص در فرزندان آينده را فراهم كرده است. از روش‌هاي تجربه شده و قابل قبول، حفظ باروري مردان مبتلا به سرطان و يا افراد در معرض تخريب اسپرماتوژنز قبل از هرگونه اقدام درماني، انجماد اسپرم و نگهداري آن در بانك اسپرم است .  

انجماد بافت بيضه كودكاني كه تحت شيمي درماني و اشعه درماني قرار مي‌گيرند نيز امكان فرزند دار شدن آنها را پس از بلوغ و ازدواج فراهم مي‌كند .  

انجماد نمونه‌هاي اسپرم در ظروف حاوي نيتروژن مايع با دماي منفي 196 درجه سانتيگراد و به كارگيري روش‌هاي پيشرفته لقاح خارج رحمي پس از ذوب نمونه، اثرات مخرب ايجاد شده بر روي سلول‌هاي زاياي مرد را پس از شيمي درماني و اشعه درماني جبران مي‌كند . 
 
همچنين كاهش كيفيت اسپرم پس از انجماد و ذوب با استفاده از روش ICSI جبران مي‌شود. در مواردي كه امكان انجماد نمونه اسپرم براي بيمار قبل از شيمي درماني يا اشعه درماني و يا عوامل مخرب احتمالي ديگر به سلول‌هاي زاياي مرد، وجود ندارد، به رغم فقدان اسپرم در نمونه انزالي در 40 درصد موارد، اسپرم در نمونه برداشت شده از بيضه، يافت مي‌شود و در نتيجه استفاده از اين اسپرم در باروري تخمك با استفاده از ICSI‌ امكانپذير مي‌شود . 
 
علاوه بر بيماران سرطاني، حتي افراد سالم نيز به دلايل مختلف تشويق به حفظ و نگهداري اسپرم خود در بانك مي‌شوند كه از جمله آنها، حفظ قدرت توليد مثل در تمام طول زندگي براي همه افراد، نگهداري اسپرم به مدت طولاني جهت افراد داوطلب، ذخيره و نگهداري اسپرم براي مرداني كه قادر به توليد مايع مني در زمان‌هاي مورد نياز نيستند، ذخيره و نگهداري اسپرم جهت انتخاب زمان مناسب باروري، ذخيره و نگهداري اسپرم قبل از اعمال جراحي سيستم تناسلي كه توانايي انزال و روند تغيير توليد اسپرم را مختل مي‌ كنند، تضمين باروري با ذخيره و نگهداري دراز مدت اسپرم براي مرداني كه تحت عمل وازكتومي قرار مي‌گيرند، ذخيره و نگهداري اسپرم براي مرداني كه با مواد راديواكتيو، اشعه X ،‌ سموم و مواد شيميايي خطرناك و مضر براي دستگاه توليد مثل سر و كار دارند و ذخيره و نگهداري اسپرم براي پيش بيني هرگونه بيماري مقاربتي، عمل جراحي سيستم تناسلي و هرگونه بيماري است كه ممكن است در توانايي انزال و روند توليد اسپرم ايجاد اختلال كنند . 
 
مركز فوق تخصصي درمان ناباروري ابن سينا با راه اندازي نخستين بانك اسپرم در كشور تلاش مي‌كند با حفظ و نگهداري اسپرم، براي درمان ناباروري احتمالي اين افراد در آينده،‌ گامي موثر بردارد .  

راه اندازي اين بانك اين نويد را به بيماران مبتلا به سرطان مي‌دهد كه قبل از شروع هرگونه اقدامي بتوانند با مراجعه به اين مركز، براي انجماد و نگهداري اسپرم خود به منظور استفاده پس از اتمام درمان، اقدام كنند .  
 پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه