تاریخ انتشار: شنبه 10 تیر 1391
پیوند سلول های بنیادی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی به موش

  پیوند سلول های بنیادی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی به موش

دانشمندان با بازبرنامه ریزی سلول های بالغ بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی و تبدیل آنها به سلول های بنیادی، قادر به القاء تمایز آنها به سلول های مزوآنژیوبلاست شدند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net ، براساس یک مطالعه جدید که درمجله Science Translational Medicine منتشر شده است، سلول های بنیادی بیماران مبتلا به یک فرم نادرازدیستروفی عضلانی با موفقیت به موش مبتلا به همان شکل از دیستروفی  پیوند شد.
برای اولین بار، دانشمندان سلول های فیبروبلاست بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی  را به سلول های بنیادی تبدیل کرده و سپس آنها را به سلول های پیش ساز عضلانی تمایز داده و این سلول های عضلانی اصلاح شده ژنتیکی را به موش پیوند زدند.
این تکنیک جدید، که درابتدا در موسسه علمی San Raffaele میلان ابداع شد ، می تواند در آینده برای درمان بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی کمربند واندام حرکتی (یک شکل نادراز بیماری که در آن شانه ها و باسن در درجه اول تحت تاثیر قرارمی گیرند) و احتمالا سایر اشکال دیستروفی عضلانی استفاده شود.
دیستروفی عضلانی نوعی اختلالات ژنتیکی هستند که در درجه اول عضله اسکلتی را تحت تاثیر قرارداده، در نتیجه تحرک به شدت مختل می شود و در موارد شدید، بیماری تنفسی و اختلال عملکرد قلب رخ خواهد داد. هیچ درمان مؤثری برای آن وجود ندارد، با این وجود چندین روش جدید از جمله سلول درمانی وارد آزمایشات بالینی شده است.
در این مطالعه، دانشمندان بر روی اصلاح ژنتیکی یک نوع سلول به نام مزوآنژیوبلاست، که از رگ های خونی گرفته شده و در مطالعات قبلی نشان داده شده است که اثر بالقوه ای در درمان دیستروفی عضلانی دارد، متمرکز شدند. با این حال، نویسندگان دریافتند که آنها نمی توانند تعداد کافی از مزوآنژیوبلاست را از بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی کمربند و اندام حرکتی استخراج کنند چرا که عضلات این بیماران از این سلول ها تهی شده بود.
در عوض، دانشمندان در این مطالعه با بازبرنامه ریزی سلول های بالغ بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی و تبدیل آنها به سلول های بنیادی، قادر به القاء تمایز آنها به سلول های مزوآنژیوبلاست شدند. پس ازاینکه این سلول های پیش سازازنظر ژنتیکی با استفاده از وکتورویروسی اصلاح شد، آنها را به موش مبتلا به دیستروفی عضلانی تزریق کردند و آنها موفق به جایگزینی در فیبرهای عضلانی آسیب دیده شدند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 27 دی,1392

ایمان

باسلام.بنده بیمار دیستروفی با cpk350 هستم.میخاستم یه پیشنهاد بدم که اگر برای پیشبرد راه درمان این بیماری نیاز به تست انسانی دارید بنده داوطلب هستم.البته میدونم که خیلی از مبتلایان هم داوطلب هستن. لطفا روی این بیماری تمرکز بیشتری داشته باشید.دیابت و خیلی دیگه از بیماری ها رو میشه یه جورایی تحمل کرد ولی بیماری ما واقعا مهمتره.ممنون.

چهارشنبه, 24 مهر,1392

لیلا عرب

سئوال:من دیستروفی بکر دارم من از شما یه سوال دارم اونم اینه که میخوام بدونم شما میدونید تا چه زمانی درمان واسه من میاد اگه میشه جوابمو بدید حال روحیم خرابه.چند سال ط.لل میکشه حداکثر
پاسخ:زمان آن مشخص نیست.زیرا مهمترین اقدام در این زمینه ژن تراپی می باشد که امیدواریم هر چه زودتر متخصصین توان اصلاح ژن معیوب را به دست آورند.

پنجشنبه, 18 مهر,1392

مجتبی

با سلام من دیستروفی بکر دارم من از شما یه سوال دارم اونم اینه که میخوام بدونم شما میدونید تا چه زمانی درمان واسه من میاد اگه میشه جوابمو بدید حال روحیم خرابه.چند سال ط.لل میکشه حداکثر

جمعه, 16 تیر,1391

m

سلام من بیمار دیستروفی هستم میخوام از شما بخوام که مفهوم این خبر رو روشنتر بهم بگید.
ایا الان درمانی برای بیماری من وجود ندارد اگه نه امکان میدهید کی درمان پیدا کند
با سلام. در حال حاضر امکان استفاده از این سلول ها در انسان وجود ندارد ریرا باید ابتدا از بی خطر بودن پیوند این سلول ها در مدل های حیوانی مطمئن شد و این خبر فعلا در حد تحقیقات است . پزوهشگاه رویان به زودی طرحی را در ارتباط با سلول درمانی در بیماری دوشن اغاز خواهد کرد که البته این طرح تحقیقاتی بوده و درمان محسوب نمی شود.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه