تاریخ انتشار: شنبه 10 تیر 1391
نقش ژن FOXO1 در بیماری پارکینسون شناسایی شد

پژوهشگران می گویند ژن FOXO1 ممکن است نقش مهمی را در مکانیسم های پاتولوژیک بیماری پارکینسون ایفا کند. این مطالعه که توسط Alexandra Dumitriu در بخش مغز و اعصاب BUSM رهبری شده بود در مجله PLoS Genetics به چاپ رسیده است.

به گزارش بنیان به نقل از medindia.net، با توجه به آمار انجمن بیماری پارکینسون، سالانه 60،000 آمریکایی مبتلا به بیماری پارکینسون تشخیص داده می شوند و حدود یک میلیون آمریکایی در حال حاضر با این بیماری زندگی می کنند.
بیماری پارکینسون یک اختلال پیچیده بازسازی سلول های عصبی است که مشخصه آن ایجاد پروتئین هایی در سلول های عصبی است که منجر به ناتوانی آنها دربرقراری ارتباط با یکدیگر و در نتیجه باعث مشکلات حرکتی از جمله لرزش و کندی حرکات و همچنین زوال عقل می شود.
 nigra substantia منطقه ای از مغز میانی است که به کنترل حرکات کمک می کند و پژوهش های قبلی نشان داده است طی پیشرفت بیماری پارکینسون، این منطقه از مغز سلول های عصبی خود را از دست می دهد.
این پژوهشگران تفاوت های بیان ژن را در بافت مغز 27 فرد مبتلا به بیماری پارکینسون و 26 فرد سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این مجموعه داده ها نشان دهنده بیشترین تعداد نمونه های مغز مورد استفاده درمطالعه بیان ژنوم دربیماری پارکینسون تا به حال بوده است. آنها تنها ازنمونه های بافت مغز مردانی که علائم قابل توجهی از پاتولوژی بیماری آلزایمر( یکی از بیماری های عصبی که در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون بروزمی کند) را نشان نداده بودند استفاده کردند. نمونه ها نیز با کیفیت مشابه و از قشر مغزدر جلوی پیشانی ، یکی از مناطق کمتر مورد مطالعه قرار گرفته دراین بیماری بدست آمده بود. میزان مرگ عصبی درقشر جلوی پیشانی به اندازه substantia nigra نیست، هر چند که این ناحیه نیز تغییرات پاتولوژیکی و مولکولی را در طول روند بیماری نشان می دهد، همچنین مسئول زوال عقل در بخش بزرگی از بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون است.
نتایج این مطالعه نشان داد که بیان ژن FOXO1 درنمونه بافت مغز مبتلا به بیماری پارکینسون افزایش یافته بود. FOXO1 یک تنظیم کننده رونویسی است که می تواند بیان ژن های دیگر را تغییر دهد. بررسی بیشتر ژن FOXO1 نشان داد که دو پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNP) و یا تغییرات توالی DNA، به طور قابل توجهی با سن شروع بیماری پارکینسون در ارتباط بودند.
دکترDumitriu گفت: فرضیه ما این است که FOXO1 با فعال کردن ژن ها و مسیرهای که با فرآیندهای انحطاط عصبی مبارزه می کند، نقش حفاظتی خود را ایفا می کند، اگر این درست باشد، کشف FOXO1می تواند به عنوان یک هدف دارویی اثر بالقوه ای دردرمان بیماری پارکینسون داشته باشد.