تاریخ انتشار: یکشنبه 11 تیر 1391
درمان اولین آبسه مغزی و ریوی در کشور

  درمان اولین آبسه مغزی و ریوی در کشور

یک متخصص میکروب شناسی  پزشكي اظهار داشت: بلطف قادر متعال در سال 1390 با كوشش تيم تشخيصي درماني دانشگاه علوم پزشكي تهران(بيمارستان امام خميني – دانشكده بهداشت)اولین آبسه مغزی كه بهمراه آبسه ریوی در يك بيمار پيوند كليه ايجاد شده بود بطور كامل درمان شد.
امتیاز: Article Rating
دکتر اشراقی متخصص میکروب شناسی پزشكي و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي تهران، دانشكده بهداشت، در گفتگو با بنیان اظهار داشت: از آبسه مغزي اين بيمار در آزمايشگاه باکتری شناسي دانشكده بهداشت، نوکاردیا سي ري جورجيكا جدا گرديد. خوشبختانه بيمار پس از درمان توسط مرحوم دكتر سودبخش، حال عمومی خوب و رضايت بخشی دارد. (مورد بسيار نادري كه براي اولين بار بيمار آبسه ريوي و مغزي تشخيص داده شده و با موفقيت درمان شد.)

وی افزود: برخی میکرو ارگانیسم هاي فرصت طلب مانند نوکاردیا كه به فراواني در خاك و محيط زيست پراكنده اند در افراد با ضعف سيستم ايمني و بيماران دريافت كننده عضو پيوندي مي توانند فعال شوند. اين باكتري پس از ورود به سيستم تنفسي فوقاني و سپس راهيابي به عمق ریه، قادر است آبسه ريوي ايجاد كرده و بدنبال آن به سایر قسمت هاي بدن مانند مغز پراكنده شود. نوکاردیا باكتري خطر ناكي است كه داراي خصلت هاي مشابه مايكوباکتریوم (باكتري عامل بيماري سل ريوي) و از همان خانواده است. عفونت ناشي از نوكارديا نسبت به سل خفیفت تر اما بدليل كم توجهي به حضور آن در بيماران، درصد کشندگی آن بمراتب بیشتر است.

این متخصص میکروب شناسی با اشاره به اين‌که تظاهرات کلينيکي نوکارديوزيس مشابه سل است گفت: در برخي موارد بدليل نداشتن امكانات كافي تشخيصي، عامل بيماري بدرستي تشخيص داده نمي شود و گاهي به عنوان مايكوباكتريوم عامل توبرکلوزيس (سل) تشخيص داده و درمان مي‌شود كه نتيجه آن عدم پاسخ دهي به درمان و ادامه عفونت و ايجاد آبسه ريوي و مغزي خواهد بود.

به گفته این متخصص میکروب شناسی این میکروارگانیسم بسيار خطرناک است ولی چون در کنار  ماکروباکتریوم آثار و علائم آن خیلی مشهود نیست و شباهت زیادی به عفونت ماکروباکتریوم دارد، به آن توجه زیادی نمی شود.

وی با بیان اینکه بيمار نوكارديائي وقتي دچار آبسه مغزي مي شود احتمال زنده ماندنش بسيار كم و گاهي غيرممكن  است اضافه کرد: بنابراين تشخيص زود رس كه با همكاري تنگاتنگ پزشكان متخصص با آزمايشگاه تخصصي در سطح كشور كه مجهز به امكانات تشخيص ملكول نوكارديا باشند مانند دانشكده بهداشت گروه پاتوبيولوژي مي تواند اميد به زندگي را در اين بيماران افزايش دهد.

دکتر اشراقی اضافه کرد: اولین مورد آبسه مغزی و ریوی ناشی از باکتری نوکاردیا در سال 90 در کشور پس از تشخيص، با تلاش های چشمگیر یکی از پزشکان عفونی كشور درمان شد و خوشبختانه بیمار در حال حاضر زنده است. وی افزود: مرحوم دكتر سودبخش این پزشک متعهد موفق شد با تجويز آنتي بيوتيك های مناسب نظير كوتريموكسازول این آبسه مغزي را درمان كند.

وی در تشریح این باکتری گفت: یکی از خصلت های این باکتری این است که نسبت به داروها حساس است یعنی هرچه بیمار بعلل مختلف از جمله عفونت هاي مزمن داروی زیادتری مصرف کند، سيستم ايمني وي آسيب پذير تر مي شود و این باکتری بهتر می تواند فعاليت تخريبي داشته باشد. بنابر اين تمام كساني كه به هر دليل سيستم ايمني آنها مختل مي شود، افراد تحت درمان با كورتن يا آنتي بيوتيك درماني طولاني مدت ، گيرندگان پيوند عضو، مبتلايان به هر نو ع سرطان، بيماران مبتلا به ايدز و غيره طعمه هاي مناسب نوكارديا هستند.

دکتر اشراقی تاکید کرد افرادی که دچار عفونت ریه می شوند نیز برای این باکتری مناسب هستند اما به دلايلي مانند تشابه علايم باليني اين بيماري با ساير عفونت‌هاي ريوي، نمونه گيري‌هاي نادرست از بيماران در هنگام نمونه گيري، منفي شدن کشت در اکثر موارد، شباهت مورفولوژيک بسيار زياد نوکارديا با قارچ‌ها و ساير باکتري‌هاي مشابه و راديوگرافي‌هاي غير اختصاصي سينه توسط پزشک به طور اشتباه تشخيص داده مي‌شوند که باید به آن دقت کرد.

پایان مطلب/


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه