تاریخ انتشار: دوشنبه 12 تیر 1391
محققان موفق به تولید سلول های عصبی نابالغ  شدند

محققان موفق به تولید سلول های عصبی نابالغ شدند

زیست شناسان RUB سلول های بنیادی نخاع موش را به سلول های عصبی نابالغ تبدیل کردند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این تبدیل با تغییر محیط زیست سلول که به ماتریکس خارج سلولی  مشهوراست، با استفاده از کلرید سدیم صورت گرفت. ماتریکس خارج سلولی از طریق زنجیره های جانبی قند، تعیین می کند که سلول های بنیادی چه نوع سلولی را می توانند تولید کنند.
پروفسور Stefan Wiese رئیس گروه زیست شناسی سلولی مولکولی می گوید: تاثیر سلول های پیش ساز از نظر دارویی این است که آنها می توانند با تبدیل به انواع سلول های خاص به درمان های جایگزینی سلول در آینده تبدیل شوند. بنابراین درمان هایی مثل بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس یا اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی، کارآمد ترمی شوند. این تیم یافته های خود را درمجله Neural Development منتشر کرده است.
کلرید سدیم بر روی آنزیم های متابولیسم سلول که گروه های سولفات را به پروتئین ها متصل می کند، موثر است. اگراین سولفات ها متصل نشوند، سلول به تشکیل پروتئین های ماتریکس خارج سلولی با تغییر زنجیره های جانبی قند می پردازند. این زنجیره ها به نوبه خود سیگنال هایی می فرستند که تعیین کننده سرنوشت سلول های بنیادی است.
سلول های بنیادی نمی توانند تنها به سلول های عصبی تبدیل شوند، بلکه تشکیل آستروسیت ها یا الیگودندروسیت ها را نیز می دهند، که برای تعادل مواد معدنی سلول های عصبی و یا لایه عایق کننده آنها نیاز است. دکتر Michael Karus و همکارانش بررسی کردند که اگراین الگوی سولفاته توسط کلریدسدیم تغییر یابد، چه اتفاقی برای سلول های بنیادی می افتد؟
محققان آزمایشگاه RUB با استفاده از آنتی بادی ها نشان دادند که سلول هایی که با کلرید سدیم تیمار شده اند، به سلول های عصبی تبدیل شدند. آنها همچنین به تجزیه و تحلیل جریان یونهای سدیم به داخل سلول پرداختند و نتیجه گرفتند که سلول های تحت درمان با سدیم جریان پایین تری نسبت به سلول های عصبی بالغ را نشان دادند. درنتیجه کلرید سدیم به نفع تبدیل سلول های بنیادی به سلولهای عصبی عمل می کنند، اما درعین حال، مانع از بلوغ  آنها می شود که به گفته Wiese  جنبه مثبت اثرآن است .اگر کلرید سدیم سلول های عصبی را درمرحله اولیه توسعه آنها متوقف کند ، این می تواند آنها را قادر سازد که پس از پیوند بهتر از سلولهای عصبی بالغ به سلول های سیستم عصبی تبدیل شوند.
چهارشنبه, 14 تیر,1391

hamid zarandouz

با سلام و عرض تشکر خدمت شما سروران ودانشمندان عزیز, خوشحالم از اینکه هر روز که میگذرد خبرهای خوشی بمن ارسال میگردد, خداوند حفظتان کند.