تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 تیر 1391
اوستئو آرتريت عامل ژنتيكي دارد

  اوستئو آرتريت عامل ژنتيكي دارد

متخصصان علوم پزشكي در انگليس در يك مطالعه گسترده هشت ژن جديد را شناسايي كرده‌اند كه تاييد مي‌كنند عارضه اوستئوآرتريت يا التهاب استخواني - مفصلي عامل ژنتيكي دارد.

 


امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، مجله تخصصي لانست در اين باره منتشر كرد كه با شناسايي تاثير اين ژنها در بروز بيماري دردناك اوستئو آرتريت تعداد ژنهاي احتمالي موثر در ايجاد اين عارضه به 11 مورد افزايش پيدا كرده است. عارضه اوستئوآرتريت شايع ترين شكل بيماري آرتريت (التهاب مفصلي) است كه طبق آمار بدست آمده تقريبا 40 درصد از كل جمع بالاي 70 سال جهان را مبتلا مي‌سازد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين متخصصان به سرپرستي دكتر جان لوگلين از دانشگاه نيوكاسل در شمال شرق انگليسي براي دستيابي به اين نتايج ارزشمند و مهم، كدهاي مولكول وراثتي DNAرا در بيش از 7400 بيمار مبتلا به نوع شديد اوستئوآرتريت لگن و زانو را بررسي كرده‌ و اين كدها را با كدهاي حاصل از 11 هزار نفر ديگر كه به اين عارضه مبتلا نبودند،‌ مورد مقايسه قرار دادند.

اين متخصصان نتيجه گيري كردند كه ژنهاي مزبور 50 درصد در بروز اوستئوآرتريت نقش دارند و 50 درصد باقي مانده به فاكتورهاي محيط زيستي موثر در ايجاد اين بيماري مربوط مي‌شود.

پزشكان مي‌گويند شناسايي ژنهاي مرتبط با اين بيماري به شناخت افراد در معرض خطر كمك مي‌كند و در نتيجه اين افراد مي‌توانند هرچه سريعتر با ايجاد تغييرات موثر در الگوي زندگي خود از اوستئوآرتريت پيشگيري كرده و يا زمان بروز آن را به تعويق بيندازند.

 

 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه