تاریخ انتشار: شنبه 17 تیر 1391
ژن تراپی ؛ راه درمان بیماری های نوروماسکولار

  ژن تراپی ؛ راه درمان بیماری های نوروماسکولار

عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: درحال حاضر محققان برای درمان بیماری های نوروماسکولار به سمت ژن تراپی در حرکت هستند و امید است با شناسایی هرچه بیشتر ژن های عامل، بتوان درمان های قطعی برای آنها پیدا کرد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر محمد کیانی سلاجقه عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد آمریکا و متخصص مغز و اعصاب محیطی وعضله گفت: درحال حاضر محققان برای درمان بیماری های نوروماسکولار به سمت ژن تراپی در حرکت هستند و امید است با شناسایی هرچه بیشتر ژن های عامل، بتوان درمان های قطعی برای آنها پیدا کرد.
وی افزود: بیماری های نوروماسکولار طیف بسیار وسیعی دارد که مشکلات عضله ، عصب، رابط بین عصب و عضله، اعصاب حرکتی و حسی را در بر می گیرد.
دکتر سلاجقه درباره نروپاتی  ((بيماري اعصاب محيطي) به معني اختلال در كاركرد اعصاب محيطي بدن ) که در دنیا بسیار شیوع دارد نیز اضافه کرد: این بیماری در دیابتی ها، جزامی ها، کسانی که الکل مصرف می کنند یا مبتلا به HIV هستند و یا داروهای HIV  را مصرف می کنند شیوع دارد و گروه وسیعی هستند که به نروپاتی گرفتارمی شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد آمریکا از تلاش شرکت های دارویی خارجی برای مقابله با ضعف عضلانی مربوط به سن خبر داد و گفت: ضعف عضلانی و تحلیل عضلانی در افراد مسن بسیار آزار دهنده است یعنی افراد در سنین بالا با ضعف عضله روبه رو می شوند که این یک بیماری نیست بلکه یک نوع تغییر فیزیولوژیک است اما کارهایی که در شرکت های دارویی خارج از کشور انجام شده  و در حال تهیه دارویی برای جلوگیری از آن و یا درمان ضعف عضلانی مربوط به سن هستند.
سلاجقه با بیان اینکه محققان اکنون بیشتر بر روی بیمارانی که به صورت اولیه نروماسکولار هستند نه ثانویه (یعنی بیماری هایی که منجر به نروماسکولار می شوند را مبتلا نیستند ) و البته جزو بیماری های نادر است و یک نفر در هر 100 هزار بیمار را درگیر می کند، مورد بررسی قرار داده اند.
به گفته این متخصص نورولوژی، در دیستروفی ها، عضله به صورت پیش رونده ضعیف می شود و بافت فیبروز و چربی جایگزین بافت عضله می شود و در حال حاضر ژن معیوب عامل بسیاری از این بیماری ها پیدا شده و روز به روز هم در حال پیشرفت است.
متخصص مغز و اعصاب محیطی وعضله درباره درمان بیماران دوشنی هم گفت: دوشن، که در بچه ها شایع است بافت عضلانی را به صورت پیش رونده ضعیف می کند و گاهی قلب و راه تنفسی را نیز بیمار می کند و هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است ولی دانشمندان در تلاشند تا با کمک ژن تراپی راهی را برای مداوای آن بیابند یعنی ژن هایی را به وسیله  ویروس یا راه های دیگر وارد بدن می کنند که این کار فقط به صورت تحقیقاتی انجام می شود و هنوز نتایج قطعی آن مشخص نشده است.
سلول درمانی بیماری های نروماسکولار در مرحله تحقیقات است
وی سلول درمانی بیماری های نروماسکولار را در فاز تحقیقاتی دانست و گفت: درحال حاضر مشکل محققان این است که چطور سلول ها را به محل مورد نیاز برسانند اما همانطور که ژن های مولد بیماری ها پیدا می شوند می توانیم سلول های بنیادی را به گونه ای به آن ناحیه برسانیم.  مشکل اصلی درمان با سلول بنیادی این است که سلول را به بافت مورد نیاز منتقل کنیم.
دکتر کیانی تاکید کرد: درحال حاضر در مراحل تحقیقاتی ژن را وارد ویروس و بعد وارد بدن می کنند که ممکن است تومور ایجاد کند لذا تا مشخص شدن نتایج قطعی و اثر درمانی آنها باید منتظر شد.
پایان مطلب/ 
 

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 26 مرداد,1391

حسین

با عرض سلام و خسته نباشید
من دچار بیماری ضعف عضلانی ناشی از میوپاتی هستم و دکتر نوع بیماری را ذخیره گلیکوژن و بنده حقیر را از کار افتاده دائم تشخیص دااده است
می خواستم بدانم چگونه می توانم با دکتر سلاجقه ارتباط برقرار کنم؟
آیا درمانی برای بیماری من وجود دارد؟
چگونه می توانم در پروژه تحقیقاتی ژن تراپی در آمریکا بعنوان فرد آزمایش شونده برای بررسی های آزمایشگاهی این روش عضو شده و فعالیت کنم؟
با تشکر
********************************************
پاسخ: بیماری های ژنیکی متابولیکی مانند بیماری شما تنها زمانی می تواند به طور موثر درمان شود که ژن درمانی همراه با سلول درمانی انجام شود و فعلا در این موارد طرح های تحقیقاتی وجود دارد و هنوز به عنوان درمان قطعی ثابت نشده است.
متاسفانه من تلفن یا آدرسی از ایشان ندارم.
برای انجام ژن تراپی در خارج از کشور ما مرکزی را معرفی نمی کنیم.شما می توانید با جستجو در اینترنت با عنوان genetic disorders and genetherapy centers مراکز تحقیقاتی را پیدا و مکاتبه کنید.

یکشنبه, 18 تیر,1391

hamid zarandouz

با سلام و سپاس فراوان خدمت شما بزرگواران و اساتید ارجمند و ارزوی بهبودی برای تمامی بیماران لا علاج و صعب العلاج.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه