تاریخ انتشار: یکشنبه 18 تیر 1391
شناسایی ژن هایی که احتمالا در موفقیت های آموزشی تاثیر دارد

  شناسایی ژن هایی که احتمالا در موفقیت های آموزشی تاثیر دارد

پژوهشگران نشانگرهای ژنتیکی را شناسایی نموده اند که می تواند بر [فرایندی که در آن] فرد آموزش دبیرستانی را تمام کرده و به آموزش عالی خواهد رفت یا نه تاثیر گذار باشد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از پژوهشکده علوم شناختی، مطالعه ای که این نتیجه گیری بر پایه آن و با پژوهش بر روی هزاران جوان آمریکایی به دست آمد در شماره جولای مجله علمی "دولوپمنتال سایکالژی (روان شناسی رشدی)،" یکی از نشریات انجمن آمریکایی روان شناسی، انتشار یافت.

کوین بیور، نویسنده اصلی این پژوهش، دارنده دکترا و استاد کالج جرم شناسی و حقوق جزایی در دانشگاه ایالتی فلوریدا، گفت: "این که بتوانیم نشان دهیم ژن های معینی به هر شکلی با موفقیت های آموزشی (اکادمیک) ارتباط دارند گام بزرگی به پیش در درک ما از مسیرهای رشد در میان جوانان است."

بر پایه این مطالعه که در ساینس دیلی منتشر شده است، سه ژنی که در این پژوهش شناسایی شده اند –DAT1, DRD2 and DRD4  – با رفتارهایی مانند تنظیم توجه، انگیزه، خشونت، مهارت های شناختی، و هوشمندی مرتبط هستند.  بیور گفت: پژوهش های پیشین ژن هایی اساسی که هوش بر آنها استوار است را شناسایی کرده بود، اما تقریبا هیچکدام از آنها ژن هایی که بصورت بالقوه بر موفقیت های  آموزشی در نمونه های اجتماعی تاثیرگذار است را بررسی نکرده بود.

بیور و همکارانش داده های بدست آمده در مطالعه ی ملی مشاهدات مکرر درباره سلامت جوانان ، که با نام "اد هلث" نیز شناخته می شود، را تجزیه و تحلیل نمودند.  اد هلث یک مطالعه ی چهار موجی (مرحله ای) از نمونه های نمایانگر جوانان آمریکایی است که در سال های 1994 و 1995 در دوره های راهنمایی و دبیرستانی ثبت نام بودند.  این مطالعه تا سال 2008 ادامه یافت، که تا آن هنگام بسیاری از آن پاسخ دهندگان (شرکت کنندگان) بین 24 تا 32 سال داشتند.  شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را پر کردند، نمونه های دی.ان.ای. خود را در اختیار گذاشتند، و به همراه والدین خود مصاحبه شدند.  نمونه [آماری] که برای این تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت شامل 1,674 مخاطب بود.

ژن های شناسایی شده در این پژوهش، به گفته بیور، دانسته است که  ژن های حمل کننده و دریافت کننده دوپامین هستند.  هر کسی این ژن های DAT1, DRD2 and DRD4 را دارد، اما نکته ی جالب تفاوت های مولکولی در  درون این ژن ها، یا آنچه که به «الل» یا ژن های ناهمسان مجاور شناخته می شود، است.  بر پایه این یافته ها، آزمودنی هایی که دارای الل های مشخصی در این ژن ها بودند به بالاترین موفقیت ها دست یافتند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه