تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 تیر 1391
روش جدید تهیه سلول های بنیادی سبب تسکین درد بیماران دیابتی می شود
برای درمان نوروپاتی محیطی دیابتیک؛

  روش جدید تهیه سلول های بنیادی سبب تسکین درد بیماران دیابتی می شود

مطالعه جدیدی که درمجله پزشکی STEM CELLS منتشرشده است، نشان می دهد که روش جدید تهیه سلولهای بنیادی به افراد مبتلا به عوارض متداول و درعین حال دردناک دیابت کمک خواهد کرد.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از PRWeb ، با توجه به آمارموسسه ملی سلامت، حدود 70 درصد از بیماران دیابتی ازنوروپاتی یا آسیب عصبی ناشی از بیماری رنج می برند که شایع ترین نوع آن، نوروپاتی محیطی (DPN) است که باعث بروز درد و یا از دست دادن حس در انگشتان پا، پاها، دستها و بازوها می شود. یک چهارم از افراد مبتلا به DPN، نوع بسیار دردناکی از آنرا (pDPN) تحمل می کنند که در آن حتی مقدار بسیار کمی فشار خارجی می تواند بسیار آزار دهنده باشد.
در حالی که عوامل زیادی در DPN نقش دارد، التهاب عامل اصلی آن در نظر گرفته شده است. درمان این عارضه عموما محدود به کنترل دیابت و کاهش درد با استفاده از پمادهای موضعی مانند کرم کپسایسین و یا داروهای خوراکی مثل داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج است.
دکترRuth Waterman ازکلینیک Ochsner در نیواورلئان گفت: هیچ یک از این درمان ها به طور مستقیم التهاب راهدف قرار نمی دهند و بسیاری از آنها عوارض جانبی منفی دارند و کمتر از 30 درصد از بیماران تسکین کافی درد را تجربه می کنند. واضح است که درمان های جدیدی مورد نیاز هستند.
دکتر Waterman با دکتر Aline Betancourt  ازمرکز تحقیقات سلول های بنیادی دانشگاه Tulane برای توسعه درمان های جدیدی برای pDPN با استفاده از سلول های بنیادی تغییریافته برای کنترل التهاب همکاری کردند. مطالعات متعدد آنها ثابت کرد که سلولهای بنیادی مزانشیمی (MSC) سلولهایی بی خطر و موثر در درمان بیماریهای التهابی هستند. این سلول های بنیادی که از بزرگسالان بدست می آیند می توانند به تعداد زیادی ازانواع بافت ها از جمله استخوان، چربی و غضروف تبدیل شوند.
دکتر Betancourt توضیح داد، مشکل این است که روش های موجود تهیه این سلولها ،مجموعه ای ازسلول های مختلط را جداسازی می کند که به طور کامل در درمان موثرنیستند. آزمایشگاه ما یک روش جدید را که منجر به جداسازی جمعیت همگنی از MSC شده است رابرای بهینه سازی اثرات ضد التهابی این سلولها ابداع کرده است. ما این سلولها را MSC2s نامیدیم".
زمانی که این تیم  سلول های MSC2 را بر روی مدل های موشی pDNP آزمایش کرد، آنها بهبود قابل توجهی را درالتهاب و علائم دیگرمشاهده کردند، تا آنجا که 40 درصد موش های گروه دریافت کننده MSC2 در مقابل 14 درصد گروه دریافت کننده MSC درمان شدند.
دکتر Waterman گفت: این یافته ها نشان می دهد که استفاده ازاثرضد التهابی MSC2 ، استراتژی جدید وامیدوارکننده ای برای درمان نوروپاتی محیطی دیابتیک است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد."
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه