تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 تیر 1391
اثر curcumin ماده اصلی زرد چوبه بر روی سلول های بنیادی سرطان سینه

  اثر curcumin ماده اصلی زرد چوبه بر روی سلول های بنیادی سرطان سینه

Curcumin ماده اصلی زردچوبه است. نوع تجاری زردچوبه در حیوان ها فعالیت ضد سرطان نشان داده است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، سلول های بنیادی سرطانی زیر مجموعه کوچکی از سلول های توموری هستند که نسبت به شیمی درمانی و پرتودرمانی از خود مقاومت نشان می دهند و مسئول آغاز سرطان، پیشرفت و عود آن هستند. راه های درمانی جدید سعی در هدف قرار دادن این سلول ها دارند تا بتوانند راهی دائمی برای سرطان پیدا کنند. این سلول ها در تومورهای سینه با مارکرهای سطحی CD44CD24 مشخص می شوند. در این مطالعه سعی شده است که اثر Curcumin بر روی سرطان سینه در انسان و دو رده سلولی سرطان سینه انسان مقایسه شود. مشاهدات حاکی از آن بود که مقاومت سلول های بنیادی سرطانی نسبت به دو رده سلولی دیگر بیشتر است و همچنین رده سلولی متاستاتیک MDA-MB-231 که غنی از سلول های بنیادی سرطانی می باشد مقاومت بیشتری نسبت به سلول های MFC-7 از خود نشان می دهد.

بر اساس مقاله ای که از سوی محققان گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و بیمارستان میلاد انجام شده است، Curcumin ماده اصلی زردچوبه است. نوع تجاری زردچوبه در حیوان ها فعالیت ضد سرطان نشان داده است. به این صورت که از شروع سرطان کلون القا شده با آزوکسی متان و از پیشرفت تومور پوست القا شده با phorbol ester جلوگیری می کند. هم چنین گزارش شده است که Curcumin فعالیت ضد التهاب از خود نشان می دهد و بازدارنده ی قوی آنزیم های تولید کننده اکسیژن مانند لیپواکسیژناز/سیکلواکسیژناز، گزانتین دهیدروناز/اکسیداز و نیتریک اکسید سنتاز است. اخیرا وارد کردن Curcumin سنتیک در دوره پیشرفت به طور معنی داری مانع از وقوع آدنوکارسینومای غیرتهاجمی می شود و همچنین از افزایش کارسینومای مهاجم در کلون جلوگیری می کند. علاوه بر این Curcumin بازدارنده قوی در مرحله پیشرفت تومورزایی سینه القا شده با تشعشع است.

این ماده اثراتی بازدارنده در رشد، تهاجم و رگ زایی در سرطان سینه دارد.

در این مطالعه ابتدا سعی شده است که سلول های بنیادی سرطانی سینه در انسان با استفاده از مارکرهای سطحی جدا شده و کشت داده شود. علاوه بر ان سلول های دو رده  سلولی  MCF-7  و MDA-MB-231  کشت داده شود. سپس غلظت های مختلف Curcumin در زمان های مختلف روی این سه گروه سلولی اثر داده شد و مشخص شد که سلول های بنیادی سرطان سینه تحمل غلظت های بالاتری از Curcumin را دارند.

این  تحقیق از سوی عطیه غمناک، مهدی فروزنده مقدم، ماریا هاشمیان خسروشاهی، مجید صادقی زاده ، سامیلا فرخی منش و مریم طهماسبی انجام شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه