تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 تیر 1391
سلول های بنیادی مشتق از زخم سوختگی برای مهندسی بافت مفید است

  سلول های بنیادی مشتق از زخم سوختگی برای مهندسی بافت مفید است

یک تیم تحقیقاتی درهلند نشان داده است که سلول ها ی بدست آمده اززخم سوختگی، منبعی از سلولهای مزانشیمی است که ممکن است برای مهندسی بافت مورد استفاده قرار گیرد

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از scienceblog، یک تیم تحقیقاتی درهلند نشان داده است که سلول ها ی بدست آمده اززخم سوختگی، منبعی از سلولهای مزانشیمی است که ممکن است برای مهندسی بافت مورد استفاده قرار گیرد. آنها دراین مطالعه کارایی این سلول ها را با سلول های بنیادی مشتق شده از بافت چربی و فیبروبلاست پوستی مقایسه کردند.
مطالعه آنها در شماره اخیر Cell Transplantation  منتشر شده است.
دکتر Magda M.W. Ulrich از انجمن مرکز سوختگی هلند گفت: دراین مطالعه با استفاده از مدل های موشی، ما به بررسی اینکه آیا سلول های مشتق اززخم با تمام معیارهای سلولهای مزانشیمی استرومایی چند توان که توسط انجمن بین المللی سلول درمانی (ISCT) تعیین شده، منطبق است، پرداختیم. این مطالعه همچنین پتانسیل تمایزی سلول های بنیادی جدا شده از بافت طبیعی پوست و چربی را با سلول های حاصل از زخم سوختگی مورد مقایسه قرار داد."
به گفته محققان، پیشرفت در درمان سوختگی بدان معنی است که درصد بیماران بازمانده ازصدمات شدید سوختگی در حال افزایش است، این افزایش میزان بقا نیزسبب افزایش تعداد افراد با زخم های سوختگی، که دارای مشکلات عملکردی پوست، از قبیل انقباض و جنبه های اجتماعی و روانی ناشی ازبدشکل شدن ظاهرهستند، شده است.
مهندسی بافت برای بازسازی پوست نویدبخش ترین روش برای حل این مشکلات است. با این حال، درمهندسی بافت دو مشکل منبع سلول و طراحی داربست با هدف ایجاد یک محیط برای هدایت سلول به سمت بازسازی بافت، وجود دارد.
دکتر Ulrich گفت: انتخاب سلول برای مهندسی بافت درنتیجه درمان بسیار حیاتی است. این مطالعه با استفاده ازمدل های موشی و بافت های برداشته شده از زخم بین 11 تا 26 روز پس از جراحت سوختگی انجام شد .
محققان بر این باورند که دراین زمان بافت های به شدت آسیب دیده می توانند سلول های بنیادی را از بافت اطراف آن جذب کنند، بطوریکه سطوح بالایی ازسلول های بنیادی در خون قربانیان سوختگی تشخیص داده شده است.
دکتر Ulrich اشاره کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که سلول های بنیادی مشتق شده اززخم، حاوی جمعیتی از سلول های بنیادی چند توان است . منشاء این سلول ها معلوم نیست، اما شباهت آنها با سلولهای بنیادی مشتق شده ازچربی می تواند دلیلی براین حدس باشد که در سوختگی های عمیق، بافت چربی زیر جلدی ممکن است یکی از مهم ترین منابع سلول های بنیادی برای بهبود زخم باشد.
محققان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری برای شناسایی منشاء سلولهای بنیادی موجود در زخم سوختگی مورد نیاز است.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه