تاریخ انتشار: شنبه 24 تیر 1391
نقش داروی HIV  در جلوگیری از عوارض پیوند مغز استخوان

  نقش داروی HIV در جلوگیری از عوارض پیوند مغز استخوان

مغز استخوان بافت اسفنجی درون استخوان و حاوی سلول های نابالغ یا سلول های بنیادی است. درپیوند آلوژن مغز استخوان، سلول های بنیادی بیمار و سیستم ایمنی بدن او توسط شیمی درمانی و پرتو درمانی حذف می شود.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از HealthDay News، بنا برتحقیقات جدید، داروی HIV به میزان قابل توجهی خطرابتلا به بیماری پیوند علیه میزبان (GVHD)، عارضه شایع در بیماران مبتلا به سرطان خون پس از پیوند مغز استخوان را کاهش می دهد.
مغز استخوان بافت اسفنجی درون استخوان و حاوی سلول های نابالغ یا سلول های بنیادی است. درپیوند آلوژن مغز استخوان، سلول های بنیادی بیمار و سیستم ایمنی بدن او توسط شیمی درمانی و پرتو درمانی حذف می شود. سپس بیمار پیوند مغز استخوان را از یک دهنده همسان از نظر ژنتیکی دریافت می کند.
این درمان درانواع مختلفی از سرطان های خون از جمله لنفوم و لوسمی مورد استفاده قرار می گیرد.
اما ازعوارض پیوند مغز استخوان، بیماری پیوند علیه میزبان است و زمانی رخ می دهد که سلولهای ایمنی پیوند شده به بافتهای سالم بدن بیمار حمله می کنند، این عارضه می تواند جزیی و یا تهدید کننده حیات باشد.
یک گروه ازمحققان دانشگاه پنسیلوانیا مطالعه ای را بر روی 38 نفرازبیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان خون شامل سندرم میلودیسپلاستیک، لوسمی میلوئید حاد، لنفوم و میلوفیبروزیس انجام دادند . به همه این بیماران داروها تاکرولیموس و متوترکسات، که سرکوب کننده سیستم ایمنی بوده و در درمان های استاندارد برای جلوگیری از بیماری پیوند علیه میزبان استفاده می شود، داده شد.
به بیماران یک دوره 33 روزه داروی HIV، به نام maraviroc  نیز از دو روز قبل از پیوند داده شد.
هیچ یک از بیماران تحت درمان با maraviroc ، GVHD را در روده و کبد تا 100 روز اول پس از پیوند نشان ندادند. کبد و دستگاه گوارش محل اصلی این عوارض هستند.
پس از شش ماه، تنها 6 درصد از این بیماران پیوندشده GVHD شدید را در مقایسه با 22 درصد از گروه بیمارانی که با داروی HIV درمان نشده بودند، نشان دادند.
پژوهشگران توضیح دادند که داروی HIV ، سبب تغییرمسیر سلول های ایمنی بدون نیاز به سرکوب سیستم ایمنی بدن بیمارمی شود. از آنجا که سیستم ایمنی بدن آنها توسط  دارو مهار نمی شود، این بیماران کمتر در معرض خطرعفونت و عود سرطان قرار می گیرند.
دکتر Ran Reshef نویسنده این مطالعه گفت:"به نظر می رسد که روش جدید ما با دور نگهداشتن سلول های ایمنی از برخی از ارگان های حساس سبب مهارتوسعه GVHD می شود.
او افزود: تحقیقات بیشتر بر روی اثرات طولانی مدت درمان با maraviroc مورد نیاز است.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه