تاریخ انتشار: یکشنبه 25 تیر 1391
سلول های بنیادی در ترمیم ناهنجاری های صورت كاربرد بسیاری دارد
استادیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان:

  سلول های بنیادی در ترمیم ناهنجاری های صورت كاربرد بسیاری دارد

استادیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: سلول های بنیادی در ترمیم ناهنجاری های صورت و استخوان سازی در این ناحیه از بدن كاربرد بسیاری دارد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، سلول های بنیادی، توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول های دیگر را دارد و از آن می‌ توان در تولید سلول ها و بافت‌های مختلف دیگر مانند عصبی، ماهیچه‌ای و پوششی استفاده كرد.

منابع اصلی سلول های بنیادی شامل مغز استخوان، بند ناف و جفت است كه امروزه استفاده از این سلول ها برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در حال گسترش است.

عباس حقیقت افزود: از سلول های بنیادی می توان در اصلاح و ترمیم نقایص فك و صورت و سلول های عضلانی آن، ناهنجاری های مادرزادی، شكاف كام و لب و جراحات و شكستگی های ناشی از تصادف و حوادث استفاده كرد.

این استادیار گروه آموزشی جراحی فك و صورت دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: هم اكنون روش معمول برای درمان این ناهنجاری ها، استفاده از قسمتی دیگر از بدن مانند استخوان لگن ، پا یا دنده است كه این كار تبعاتی از جمله اختلالات حسی به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: به همین دلیل و برای رفع این اختلالات امروزه بر روی روش دیگری شامل استفاده از سلول های بنیادی بدن مانند سلول های بنیادی پوست و دندان تحقیقات بسیاری انجام می شود.

به گفته وی، در این روش سلول های بنیادی مورد نیاز از بدن استخراج و متمایز شده و در محلی كه دچار نقص شده به واسطه ماده حامل جاگذاری می شود تا بافت از دست رفته ترمیم و اصلاح شود.

حقیقت با اشاره به تحقیقی كه در این زمینه در دانشكده علوم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان انجام شده است بیان داشت: در این پژوهش با استفاده از سلول های بنیادی استخراج شده از بافت چربی ناحیه شكم یك سگ، سلول های استخوانی ناحیه فك تحتانی آن سگ بازسازی و ترمیم شد.

وی با اشاره به موفق بودن این پژوهش، تصریح كرد: بهتر است این تحقیقات بیشتر به صورت آزمایشگاهی و بر روی حیوانات صورت گیرد تا پس از اطمینان از نتایج آن بر روی انسان نیز به كار گرفته شود.

این جراح فك و صورت با بیان اینكه استفاده از سلول های بنیادی باعث كاهش هزینه های درمان نیز می شود ، خاطرنشان كرد: گام های موثری در این زمینه در كشور بویژه در اصفهان برداشته شده است.

حقیقت با تاكید براینكه ایران در منطقه خاورمیانه حرف اول را در زمینه جراحی فك و صورت می زند، افزود: بیماران بسیاری از خارج كشور برای این موضوع به مراكز درمانی ایران مراجعه می كنند.

این پژوهشگر خواستار حمایت های مالی بیشتری از پژوهش های مربوط به سلول های بنیادی شد و گفت: اگر مشكلات مالی برطرف شود راه برای به نتیجه رسیدن این تحقیقات تسهیل می شود.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه