تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آذر 1393
چگونه شقاق های دریایی در تولید سلول های عصبی به این خوبی عمل می کنند؟

  چگونه شقاق های دریایی در تولید سلول های عصبی به این خوبی عمل می کنند؟

گروهی از محققین نروژی نشان داده اند که چگونه یک جانور به ظاهر ساده قادر به تولید سلول های عصبی در تمام بدنش است. این مطالعه نشان داده است که سلول های بنیادی که شقایق دریایی برای تولید سیستم عصبی اش استفاده می کند شبیه آن هایی است که در انسان وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های عصبی در هر جایی از بدن ما یافت می شوند. اما همه این سلول های عصبی از بخشی کوچکی از بافت در زمان جنینی ما بوجود می آیند. در این بافت، سلول های بنیادی عصبی طی فرایند پیچیده ای از تقسیم سلولی و تخصصی شدن به سلول های عصبی تبدیل می شوند. سلول های عصبی یا سلول های پیش ساز در سرتاسر جنین حرکت می کنند تا به مکان نهایی شان برسند و به ما توانایی حس کردن محیط و حرکت کردن را بدهند. تعداد کمی از این سلول های بنیادی در زمان بلوغ ما وجود دارند و در نتیجه جایگزینی سلول های عصبی آسیب دیده برای ما سخت است. جانوران دیگر در جایگزینی سلول های عصبی بهتر هستند که در میان آن ها شقایق دریایی از همه سرشناس تر است. شقایق دریایی جانوری است که مغز ندارد و قرابت نزدیکی نیز با انسان ندارد.

مطالعه ای جدید نشان داده است که یکی از این جانوران به نام شقایق دریایی ستاره ای Nematostella vectensis از سلول های بنیادی استفاده می کنند که به طور شگفت آوری مشابه آن هایی هستند که در بدن ما سلول های عصبی را تولید می کنند. جنین شقایق های دریایی می تواند در تمام بدنش این سلول های عصبی را تولید کند و می تواند به طور کامل سیستم عصبی را همانند بالغین بازسازی کند. پیش از این تصور می شد که این توانایی بر مبنای نوع خاصی از سلول های بنیادی در این جانوران است که می توانند انواع مختلف سلول ها( نه تنها نورون ها) را بوجود آورند. این محققین می گویند که ما اینک توانسته ایم گروه خاصی از سلول ها را در شقایق دریایی به صورت ژنتیکی نشان دار کنیم و با این تکنیک توانستند ببینند که آن ها سیستم عصبی شان را با استفاده از این سلول های بنیادی می سازند که به طور انحصاری تنها سلول های عصبی را می سازند و از این لحاظ مشابه انسان هستند. ژنی که برای نشاندار کردن این سلول های بنیادی عصبی استفاده شد برای تشکیل سلول های عصبی انسان نیز مهم است. این گروه اینک به دنبال مقایسه جزئی این فرایند بین شقایق دریایی و سایر جانوران هستند. ارتباط مستقیمی بین ترمیم سیستم عصبی در انسان و این جانوران وجود ندراد اما این سوال که چرا این حیوانات این امر را بهتر از ما انجام  می دهند سوالی است که نیاز به تحقیق بیشتر دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه