تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 آذر 1393
فلز روی و تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه

به گفته محققان ممکن است یک آزمایش خون ساده که به منظور تشخیص تغییرات فلز روی در بدن صورت می گیرد بتواند به تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه آن کمک کند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان توانسته اند نشان دهند تغییرات ایزوتوپی روی که در بافت سینه  قابل اندازه گیری است می تواند به عنوان یک بیومارکر (شاخص قابل اندازه گیری ) تشخیص سرطان سینه را در مراحل اولیه آن امکان پذیر نماید. گروهی از دانشمندان انگلیسی به سرپرستی محققان دانشگاه آکسفورد از تکنیکی که به طور معمول در مطالعات مربوط به تغییرات آب و هوا و مطالعات نجومی استفاده می شود،  برای آنالیز و ردیابی ایزوتوپ های روی بهره گرفته اند تا بدانند چگونگی پردازش فلزات را در بدن مطالعه نمایند. در این مطالعه پایلوت فلز روی موجود در خون و سرم 10 فرد ( 5 نفر از آن ها سالم و 5 نفر مبتلا به سرطان سینه ) و نیز تعداد زیادی از نمونه های بافت سینه بیماران آنالیز شده است. محققان توانسته اند با استفاده از تکنیکی که در مقایسه با تکنیک ها ی به کار رفته در آزمایشات بالینی ، نسبت به تغییرات  ایزوتوپی فلزات 100  برابر حساس تراست  تفاوت های کلیدی  فلز روی را شناسایی کنند. این تفاوت ها زمانی به وجود می آیند که سرطان ماهرانه روش پردازش روی توسط سلول ها  را تغییر می دهد. تغییرات مشابهی در مس در که در یکی از بیماران مشاهده شده است . این یافته ها  که نشان می دهد شاید بتوان از فلزاتی نظیر روی به عنوان یک بیومارکر د راین بیماران سود جست ، می تواند  منجر به ارائه یک آزمایش خون  ساده و غیر تهاجمی برای تشخیص سرطان سینه باشد. بیش از یک دهه است که محققان می دانند بافت های سرطانی سینه شامل غلظت بالایی ازفلز روی است اما مکانیسم مولکولی دقیق آن مشخص نبود. محققان می گویند تکنیک های رایج در زمین شناسی به آن ها کمک کرده است تا بدانند فلز روی توسط سلول های سرطانی استفاده می شودعلاوه بر این که آن ها دریافته اند  چگونه سرطان سینه می تواند منجر به تغییرات این فلزدر خون افراد شود. محققان می گویند این اطلاعات جدید درمورد  رفتار سلول های سرطانی به ویژه نقش پروتئین های حاوی سولفور در پردازش فلز روی می تواند به ایجاد درمان ها ی تازه برای سرطان کمک کند. آگاهی از این که چگونه فلزات مختلف در سرطان های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرند، به محققان جهت ایجاد روش های جدیدی تشخیصی و درمانی کمک خواهد کرد.  نتایج این مطالعه در مجله Metallomics منتشر شده است.

یکشنبه, 23 آذر,1393