تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 آذر 1393
مطالعات نشان می دهد که کیفیت اسپرم با افزایش سن کاهش می یابد

  مطالعات نشان می دهد که کیفیت اسپرم با افزایش سن کاهش می یابد

شواهد متضادی که در مورد کاهش کیفیت مایع سمن مردان وجود دارد(احتمال کاهش باروری به موجب آن)، به وسیله مطالعه ای که در دانشگاه اوتاگو صورت گرفته است تا حدی شفاف سازی شده است. آن ها در این مطالعه اطلاعات مربوط به 90 مطالعه که پیش از این صورت گرفته است را جمع آوری و مورد آنالیز قرار داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، بعد از انجام یک مرور سیستمیک و متا آنالیز اطلاعات موجود، محققین مشاهد کردند که حجم مایع سمن وعملکرد اسپرم با افزایش سن کاهش می یابد و بدریختی ها و آسیب DNAی اسپرمی نیز افزایش می یابد. کیفیت سمن به عنوان یک پروکسی برای چگونگی باروری در مردان در نظر گرفته می شود. با توجه به مطالعات صورت گرفته، اثر کاهش خواص سمن با افزایش سن، تا کنون به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته بود و به نوعی در بررسی آن سستی صورت گرفته بود. اما این مطالعه نشان می دهد که افزایش سن روی بسیاری از ویژگی ها اثر می گذارد. به خوبی می دانیم کاهش عملکرد اسپرم می تواند روی موفقیت بارداری تاثیر گذار باشد اما در مورد کیفیت اسپرم(به ویژه کیفیت DNA) اطلاعات کمی در دست است، ولی می دانیم که این امر روی تکوین و سلامتی فرزندان تاثیر گذار خواهد بود. در این مطالعه اطلاعات مربوط به 90 مطالعه، حدود 94000 داوطلب از 30 کشور مورد آنالیز قرار گرفت.

این مطالعه تلاشی برای ارزیابی میزان کاهش انجام نداده است اما برخی مطالعات بالینی حاکی از کاهش برخی ویژگی ها با افزایش سن است و برخی حاکی از کاهش کیفیت بعد از 35 و برخی 40 سالگی است. پروفسور نیل می گوید با توجه به این مطالعه عواقب افزایش سن باروری در مردان نیز باید به خوبی مورد پژوهش واقع شود. مردان مسن تر می توانند موجب افزایش خطر عوارض زایمان، ناباروری و اختلالاتی مانند اوتیسم، سندرم داون، صرع و شیزوفرنی در فرزندان شوند. علاوه براین افزایش سن مردان می تواند یکی از عوامل دخیل در ناباروری باشد و منجر به استفاده از درمان های ناباروری حاشیه ای مانند IVF شود.

این محققین پیشنهاد می کنند که آنالیزهای بالینی درصد تجزیه شدن DNAی اسپرم و فوکوس بیشتر روی تحرک اسپرم می تواند منجر به ایجاد درمان های موثر برای این معضل شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه