تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 آذر 1393
Ciliopathyها دیدگاه های جدیدی را برای انواع بیماری ها و سندرم های انسانی ارائه می دهند

  Ciliopathyها دیدگاه های جدیدی را برای انواع بیماری ها و سندرم های انسانی ارائه می دهند

در سال های اخیر، نقش مژه ها که زوائد میکروسکوپی و مومانند سلول ها هستند بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته و این زوائد دیگر ساختارهایی گمنامی نیستند و آن ها را دلیل بسیاری از بیماری های انسانی می دانند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  محققین در دانشگاه ماساچوست یافته های اخیر در مورد بیماری های مرتبط با مژه ها(Ciliopathies) را توصیف کرده اند و بر وجود یک گونه مدل که بتواند برای مطالعه سیستمیک Ciliopathies مفید باشد تاکید داشته اند.

مژه ها کارهای بسیاری را انجام می دهند که از جمله آن ها شرکت در سیگنالینگ سلولی است. اشکال متحرک آن ها زنش دارند و بنابراین مایعاتی مانند مایع مغزی نخاعی را در بدن(در این مورد مغز) به حرکت در می آورند. در انسان ها، مژه ها تقریبا روی هر سلولی یافت می شوند و به همین دلیل Ciliopathies موجب سندرم هایی می شود که می تواند اثرات بسیار مختلفی روی تعداد زیادی  از بافت ها داشته باشد. برای مثال، دیستروفی سینه ای Jeune asphyxiating نوعی Ciliopathy است که منجر به ایجاد تشکیل غیر طبیعی دنده های کوتاه ، اندام های حرکتی کوتاه و انگشتان اضافی می شود.

در دیس کینزی مژه ای اولیه، مژه های متحرک از کار می افتند و قادر به زنش نیستند. این می تواند منجر به برونشیت شود که خود منجر به عدم پاکسازی موکوس از مجاری هوایی می شود. بیماران مذکر با این دیس کینزی مژه ای اولیه عقیم هستند که به دلیل اختلال حرکتی در فلاژلوم اسپرم است. این مطالعه به شمار زیادی از بیماری های دیگر که مژه ها در آن ها دخیل هستند اشاره دارد: برای مثال، برخی از سرطان ها و بیماری های عصبی ممکن است مربوط به Ciliopathies باشند. به دلیل محدودیت های موجود درمطالعات انسانی محققین درصدد هستند  که از موجودی مدل برای این وضعیت و بررسی نقش مژه ها استفاده کنند که می تواند جلبک سبز کلامیدوموناس تا موش خانگی متغیر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه