تاریخ انتشار: شنبه 22 آذر 1393
نفش یک ژن کلیدی در پاسخ های ایمنی به واکسن آنفولانزا.

  نفش یک ژن کلیدی در پاسخ های ایمنی به واکسن آنفولانزا.

محققان سوئیسی توانسته اند نقش الل های مختلف ژن IL-28B را در پاسخ های ایمنی ایجاد شده در اثر به کارگیری واکسن آنفولانزا شناسایی نمایند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، سالانه واکسن  جدید آنفولانزا تولید می شود و این که چه قدر در مقابل این بیماری محافظت ایجاد می کند به این بستگی دارد که تا چه حدی با ویروس در حال گردش منطبق باشد. قدرت سیستم ایمنی که در اثر واکسن به وجود آمده است نیز در میزان محافظت ایجاد شده مهم است. محققان گزارش کرده اند واریانت های ژنتیکی در ژنی به نام IL-28B در پاسخ های ایجاد شده توسط واکسن آنفولانزا تاثیر گذار است. این مطالعه در PLOS Pathogens  ارائه شده است. محققان سوئیسی نمونه های خون افرادی را که پیوند عضو دریافت کرده اند مورد بررسی قرار داده اند.  این بیماران بیشتر در معرض عفونت قرار دارند زیرا سیستم ایمنی آن ها با دارو سرکوب می شود تا عضو پیوندی دفع نشود. اما در این شرایط واکسن ها معمولا درست کار نمی کنند. پژوهشگران در حال تلاش برای تولید واکسنی برای بیماران دریافت کننده پیوند وکسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هستند. نمونه های استفاده شده در این مطالعه  از آزمایشات کلینیکی نسخه های متعدد واکسن آنفولانزا در بیماران مصرف کنده داروهای سرکوب کننده ایمنی انجام شده است.  با توجه به تحقیقات قبلی محققان حدس می زدند الل های مختلف ژن  IL-28B برروی  پاسخ های ایمنی تاثیر می گذارند، از این رو در این تحقیق  آن ها مشخص کرده اند بیماران پیوندی کدام الل ها را حمل می کنند.  همانند اغلب ژن ها این ژن نیز در هر فرد دارای دو نسخه یا الل است . در مورد این ژن الل T رایج تر و الل G کم تر رایج است و در میان 196 بیمار 135 نفر از آن ها دو نسخه از الل T را داشته و از میان 61 بیمار 54 نفریک نسخه از  الل Tو یک نسخه از الل G و یک بیمار دو الل G دارا بوده اند. محققان دریافته اند  در افرادی که حداقل یک نسخه از الل G را دارند بعد از واکسیناسیون میزان آنتی بادی تولید شده در مقابل عامل آنفولانزا  بیشتر است. تفاوت   به ویژه در کسانی که داروهای سرکوب کننده ایمنی دریافت کرده اند قابل توجه بوده است . برای فهم این که چگونه الل های متفاوت بر روی پاسخ های ایمنی به واکسیناسیون  تاثیر می گذارند سلول های ایمنی 47 بیمار مورد بررسی دقیق تر قرار گرفته اند. 34 نفر دارای دو الل T و 13 نفر حداقل یک الل G داشتند . آن ها دریافته اند تفاوت های بعدی در اثر واکسینایون درتولید متعادل کننده های ایمنی است که تعیین کننده نوع  پاسخ سلول  T و تکثیر سلول های B و تولید آنتی بادی توسط آن ها ست. با اضافه کردن IL-28B بیشتر به محیط کشت سلول های T و B رفتار سلول ها مشابه  زمانی بوده است که این سلول ها حامل الل های T هستند با کاهش قابل توجه درفعالیت سلول های B و تولید آنتی بادی. در ادامه تحقیقات آن ها دریافته اند در افراد حامل الل G  که فعالیت محصول ژن IL-28B در آن ها کم تر است پاسخ های ایمنی و تولید آنتی بادی در اثرواکسیناسیون آنفولانزا قوی تر است. زمانی که آن ها سلول های ایمنی  حاملان الل Tرا  با یک مولکول (مهارکننده گیرنده ای که به طور طبیعی IL-28B را تحریک می کندمجددا تیمار  کردند مشاهده کردند بعد از این که سلول ها با واکسن آنولانزا تحریک می شوند تولید آنتی بادی افزایش می یابد. 
محققان در این مطالعه موفق به  شناسایی IL-28B به عنوان یک کلید تنظیم کننده پاسخ های ایمنی به واکسن آنفولانزا شده اند. آن ها می گویند بلوکه کردن گیرنده  IL-28B می تواند یک راه کار جدید برا ی تقویت پاسخ های ایمنی که از طریق آنتی بادی اتفاق می افتد باشد. این یافته می تواند زمینه ساز تولید واکسن های جدید و داروهای ایمنی درمانی باشد.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه