تاریخ انتشار: دوشنبه 24 آذر 1393
اضافه کردن سلول های گلیال به مغز موش ها موجب بهبود حافظه و شناخت می شود

  اضافه کردن سلول های گلیال به مغز موش ها موجب بهبود حافظه و شناخت می شود

تیمی از محققین در دانشگاه رکستر دریافته اند که سلول های گلیالی تزریق شده به مغز موش ها موجب بهبود حافظه و شناخت در موش ها می شود. در این مطالعه ان ها توضیح داده اند که چگونه آن ها این تزریق را انجام داده اند و بررسی کرده اند که چه اثراتی روی توانایی های موش مورد نظر دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تزریق سلول های مغز انسانی به مغزهای موشی در واقع چیزی شبیه فیلم های ترسناک به نظر می رسد اما واقعیت به این وحشتناکی نیست. سلول های گلیالی پیش ساز برخی سلول های دیگر هستند و در این مطالعه نیز آن ها به سلول های آستروسیتی تبدیل شدند. اما وجه تمایزی که وجود دارد این است که این سلول ها نورون نیستند و در نتیجه نمی توانند در بسیاری از فعالیت های مغزی مانند تفکر نقش داشته باشند.

سال گذشته این تیم تحقیقاتی سلول های گلیالی بالغ را به مغز موش ها تزریق کردند و بهبودهایی را در برخی توانایی های وی مشاهده کردند. آن ها فقط 300000 سلول را از جنین های انسانی اهدا کننده تزریق کردند و 12 ماه بعد مشاهده کردند که تعداد آن ها به بیش از 12 میلیون سلول رسیده است و به طور کامل جایگزین آستروسیت های موش شد. آن ها می گویند که تکثیر سلولی تنها زمانی متوقف می شود که این سلول ها از نظر فیزیکی در جمجمه محدود می شوند. آن ها هم چنین خاطر نشان کردند که این بسیار جالب بود که سلول های گلیالی توانستند در محیطی که استروسیت های آن10 تا 20 برابر بزرگتر از آستروسیت های موشی بود زنده بمانند و دارای زوائدی بیش از 100 برابر پر پیچ و تاب تر بودند. تست روی موش ها نشان داد که حافظه آن ها بسیار برتر از موش های طبیعی است  و ویژگی های شناختی آن ها نیز بهبود یافته است.

در مطالعه ای دیگر، محققین به موش هایی که دچار مولتیپل اسکلروزیس بودند سلول های گلیالی مشابه ای را تزریق کردند. آن ها دریافتند که بسیاری از سلول های گلیالی که آن ها به موش ها تزریق کردند به اولیگودندروسیت ها بالغ شدند که مسئول تولید میلین هستند و در نتیجه مغز توانست تا حدی ارتباطات از دست رفته را مجددا احیا کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه