تاریخ انتشار: شنبه 29 آذر 1393
در پیوندهای مغز استخوان بیماران جوان تر بیشتر در معرض زوال شناختی هستند

  در پیوندهای مغز استخوان بیماران جوان تر بیشتر در معرض زوال شناختی هستند

کودکان نوپایی که به منظور آماده سازی برای پیوند مغز استخوان مورد تابش کلی بدن قرار می گیرند در خطر بالاتری برای کاهش IQ قرار دارند و ممکن است کاندیدایی برای اختلالات شدید فکری باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این نتایج حاکی از زوال فکری است که  کودکان، نوجوانان و بالغین کم سن و سال بعد از پیوند مغز استخوان با آن مواجه هستند. این روش برای درمان سرطان و برخی بیماری های دیگر به کار می رود و شامل جایگزین کردن سلول های بنیادی خون ساز فرد بیمار با سلول های یک اهداکننده سالم است.

این محققین IQ بیماران را قبل از پیوند و پنج سال بعد از پیوند مورد ارزیابی قرار دادند. این اولین مطالعه ای است که با این ابعاد برای درک اثر این روش روی هوش بیماران صورت گرفته است. بیماران در زمان پیوند سنی از 4ماه تا 23 سال داشتند. این روش تاثیر کم اما ماندگاری روی نمرات IQ بیماران داشت. برای طیف وسیعی از بیماران، نتایج این مطالعه این اطمینان را ایجاد می کند که پیوند تاثیر قابل توجهی روی رشد شناختی آن ها نخواهد داشت. هم چنین این محققین دریافتند که گروهی از بیماران جوان که در خطر بالاتری بودند، باید مداخلات درمانی بیشتری مانند محرک تکوینی یا درمان های بازتوانی برای جلوگیری از کاهش عملکرد فکری در مورد ان ها باید صورت می گرفت. گروهی با خطر بیشتر به افرادی اطلاق می شد که مجبور شدند در سنین سه سالگی یا کمتر این پیوند و پرتودرمانی را متحمل شوند. پرتو درمانی کل بدن که بیماران را برای پیوند آماده می کند، سلول های سرطانی را می کشد و سلول های پیوند شده را از سیستم ایمنی در امان نگه می دارد. قبل از پیوند میانگین IQ همه بیماران این مطالعه در طیف نرمال بود، اما یک سال بعد از پیوند میانگین نمرات IQ بیماران پنج سال و کمتر خیلی سریع و به وضوح کاهش یافت اما در مورد سنین بالاتر کمتر بود. اما پنج سال بعد از پیوند نمرات IQ اغلب بیماران حتی جوانترین بازماندگان ریکاوری شد و به شرایط طبیعی هوشیاری بازگشت.

بیماران با خطر بالا(سه سال و کوچکتر) یک استثنا بودند و میزان IQ آن ها حتی تا بعد از پنج سال نیز به خوبی ریکاوری نشد. با تمام این اوصاف این یافته ها می تواند خبر خوبی برای والدینی باشد که فرزندانشان نیازمند پیوند هستند و می توانند به نتایج طولانی مدت این نوع درمان امیدوار باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه