تاریخ انتشار: دوشنبه 02 مرداد 1391
اثر درمانی پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی به مدل های حیوانی بیماری های ALS و SCI

  اثر درمانی پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی به مدل های حیوانی بیماری های ALS و SCI

MSC ها میکروگلیاهای فعال شده و سایتوکاین های التهابی را مهارکرده وسبب افزایش سایتوکاین های ضد التهابی و در نتیجه ارتقا و بهبود عملکرد در موش مبتلا به SCI می شود.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، دردومطالعه منتشرشده در شماره اخیر Cell Medicine ، اثر درمانی پیوند سلول های بنیادی در مدل های حیوانی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و آسیب طناب نخاعی (SCI) گزارش شده است.
پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) چند توان با توانایی تمایز به انواع سلول ها و ظرفیت نوسازی، سبب ارتقاء عملکرد حیوانات آزمایشگاهی پس از آسیب طناب نخاعی شده است. با این حال، مکانیسم بیولوژیکی این بهبود عملکرد به روشنی مشخص نشده است.
در تلاش برای به دست آوردن یک تصویر واضح تر ازاین مکانیسم، یک تیم از محققان کره ای، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق ازخون بند ناف انسانی را به داخل رگ دم موش های صحرایی آزمایشگاهی بلافاصله پس از آسیب نخاعی پیوند زدند. محققان به این دلیل مسیر داخل وریدی را انتخاب کردند که تزریق در محل آسیب دیده می تواند طناب نخاعی آسیب دیده را دچار زخم کند، همچنین تزریق داخل وریدی خطرحذف MSC ها را توسط سیستم ایمنی میزبان برطرف می کند.
دکتر Sung-Rae Cho  ازدانشگاه Yonsei کره جنوبی گفت: ما دریافتیم که سلول های بنیادی مزانشیمی فاکتورهای تعدیل کننده سیستم ایمنی را طی فازحاد آسیب طناب نخاعی بیان می کنند.
در مطالعه ما، MSC ها میکروگلیاهای فعال شده و سایتوکاین های التهابی را مهارکرده وسبب افزایش سایتوکاین های ضد التهابی و در نتیجه ارتقا و بهبود عملکرد در موش مبتلا به SCI  می شود. آنها گزارش کردند که این بهبود نسبتا کم اما در تعدادی از نمرات آزمون عملکرد قابل توجه است. این محققان نشان دادند که مطالعه آنها نه تنها تایید کننده ارتباط بین فعالیت میکروگلیاها و سایتوکاین های التهابی است بلکه نشان می دهد این بهبود عملکرد ممکن است به  اثرات ناشی ازتعدیل سیستم ایمنی مربوط باشد تابه جایگزینی سلول. آنها همچنین توصیه کردند که در مطالعات بعدی MSC های اتولوگ، به جای سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از انسان دیگر، برای سرکوب پاسخ های ایمنی نامطلوب14-+ 0، باید مورد استفاده قرار گیرد .
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه