تاریخ انتشار: پنجشنبه 02 بهمن 1393
سلول های بنیادی استخوان موجب ترمیم استخوان و غضروف در موش های بالغ می شوند

  سلول های بنیادی استخوان موجب ترمیم استخوان و غضروف در موش های بالغ می شوند

نوعی از سلول های بنیادی که قادر به ترمیم هم استخوان و هم غضروف است در مغز استخوان موش شناسایی شده است. این مطالعه به وسیله محققین در دانشگاه کلمبیا صورت گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این سلول ها که سلول های بنیادی osteochondroreticular (OCR) نام دارند به وسیله ردیابی پروتئینی که به وسیله سلول ها بیان می شود، شناسایی شد و با استفاده از این مارکر محققین دریافتند که سلول های OCR می توانند خودنوزایی کرده و حتی سلول های استخوانی و غضروفی کلیدی مانند استئوبلاست ها و کندروبلاست ها را تولید کنند. هم چنین محققین نشان دادند که سلول های بنیادی OCR زمانی که به جایگاه شکستگی پیوند می شوند در ترمیم استخوانی شرکت می کنند. این محققین اینک به دنبال این هستند که آیا می توانند این سلول ها را بعد از آسیب استخوانی برای بازسازی تحریک کنند یا خیر. اگر شما یک شکستگی در موش ها ایجاد کنید این سلول ها مجددا فعال شده و استخوان و غضروف می سازند و شکستگی را ترمیم می کنند. آیا این فرایند در انسان نیز اتفاق می افتد؟

این محققین براین باور هستند که سلول های بنیادی OCR در انسان نیز یافت می شوند زیرا موش و انسان از نظر بیولوژی استخوان مشابه هستند. دکتر وانگ می گوید: یافته های ما این احتمال که برخی داروها و درمان ها بتوانند برای تحریک تولید سلول های بنیادی OCR تولید شوند و توانایی بدن را برای بهبود استخوان بهبود ببخشند افزایش می دهد، فرایندی که در سنین پیری به وضوح کاهش پیدا می کند. هم چنین این محققین سلول های بنیادی آنالوگی را هم در روده یافته اند که در استخوان هم فراوان است. این سلول ها در زمان تکوین از همیشه فعال تر هستند اما در بزرگسالی هم بعد از وقوع یک آسیب استخوانی تعداد آن ها افزایش می یابد. هم چنین این مطالعه نشان داد که سلول های بنیادی OCR از سلول های بنیادی مزانشیمی متفاوت هستند. محققین تصور می کردند که سلول های بنیادی مزانشیمی منشا همه استخوان، غضروف و چربی هستند اما مطالعات اخیر نشان داده است که این سلول ها استخوان ها و غضروف های جوان را نمی سازند. این مطالعه پیشنهاد می کند که در واقع این سلول های بنیادی OCR هستند که این عمل را انجام می دهند، ولی در نهایت هر دو نوع سلول بنیادی مزانشیمی و OCR در حفظ و ترمیم استخوان نقش دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه