تاریخ انتشار: یکشنبه 12 بهمن 1393
از سلول بنیادی به سلول عصبی طی چند هفته کوتاه

  از سلول بنیادی به سلول عصبی طی چند هفته کوتاه

بسیاری از کلینیک ها امیدهای خود را بر روی سلول های بنیادی استوار کرده اند که می توانند در شرایطی مانند سکته جایگزین سلول های قلبی شوند. اما تاکنون کسی نتوانسته است فرایندی که به موجب آن سلول های بنیادی به خوبی به سلول های عصبی دارای عملکرد تکوین می یابند مشاهده کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اینک محققین در ماکس پلانک روش جدیدی را ایجاد کرده اند که می توانند برخی فرایندها را در مغز زنده مطالعه کنند و این امر آن ها را قادر می سازد که دریابند که چگونه سلول های بنیادی انسانی که به قشر مغز موش پیوند شدند به سلول های عصبی بالغ دارای عملکرد تبدیل شدند.

استفاده پزشکی از سلول های بنیادی در سال های اخیر رو به افزایش رفته  و پیشرفت های زیادی هم داشته است. اما سوال موجود این است که کجا این سلول های بنیادی پیوند شوند که بیشترین شانس بقا را داشته باشند؟ چه شرایطی لازم است تا این سلول ها به سلول های عصبی تبدیل شوند و فرایند ترمیم را پیش ببرند. متدهای جدید امکان مشاهد تمام فرایند را در مغز زنده می دهند. محققین در ماکس پلانک سلول های بنیادی را به نحوی مدیفه کرده اند که بتوانند در مراحل خاصی از تکوین شان قابل تشخیص و تصویربرداری باشند. به این منظور آن ها ژن هایی را برای سه گزارشگر مشاهده ای اپتیک، وارد ژنوم سلول های بنیادی کردند: پروتئین فریتین، آنزیم لوسیفراز و پروتئین فلورسنت GFP. تنظیم کننده های ژنی مختلف تضمین می کنند که ژن های طی فازهای مختلف فعال می شوند. بنابراین، سلول های بنیادی مرحله تکوینی خودشان به نورون های بالغ را با ساطع کردن نور فقط زمانی که ژن مورد نظر فعالیت می کند، نشان می دهند. با استفاده از دوربین های فوق العاده حساس، محققین قادر هستند تمایز این سلول های بنیادی به سلول های عصبی بالغ را دنبال کنند. همزمان، آن ها توانستند مهاجرت این سلول های به نواحی آسیب دیده مغزی با توجه به عامل فریتین در اسکن ها MRI شناسایی کنند. با استفاده از این روش ها، محققین کشف کردند که سلول های بنیادی فقط چهار روز بعد از پیوند به مغز موش به سلول های عصبی نابالغ تکوین می یابند. طی یک دوره چهار هفته ای، تعداد بیشتر و بیشتری از سلول های بنیادی به سلول های عصبی تکوین می یابند و بعد از سه ماه، سلول های عصبی بالغ در مغز شکل می گیرند. این سلول ها از نظر الکتریکی به شدت فعال هستند و در نتیجه دارای عملکرد می باشند.

این روش جدید می تواند به صورت گزیده تر هم عمل کند و برای پیوند نوع خاصی از نورون ها مانند نورون های دوپامینرژیک در بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 29 فروردین,1394

علی

با سلام <br />میخواستم بدونم سلول های بنیادی , ممکن است در چه مدت زمانی وارد بازار، جهت رفع مشکل کم شنوایی حسی عصبی اکتسابی شود؟

جمعه, 15 اسفند,1393

محمد

با سلام وخسته نباشی حدود 8سال پیش یک تصادف داشتم وعصب بینایی ام قطع شده است ایا درمانی برای پیوند بینایی وجود دارد

شنبه, 09 اسفند,1393

باجوری

با سلام <br />از دید تئوری پاسخ مثبت است ، جهت استفاده در اسیب نخاعی به واسطه تروما بررسی این روش از طریق کار آزمایی بالینی بایستی صورت پذیرد.

جمعه, 17 بهمن,1393

محمد

فرزند من بر اثر حادثه تصادف در سن 6 سالگی بینایی خود را بدلیل از بین رفتن سلولهای عصبی از دست داده آیا این یافته پزشکی در این بیماری کاربرد دارد

یکشنبه, 12 بهمن,1393

محمد

آیا این ابداع در افرادی که باعث از بین رفتن مقداری از عصبهای مغزی بر اثر حادثه تصادف شده است کاربرد دارد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه