تاریخ انتشار: دوشنبه 13 بهمن 1393
رایحه مرکبات سرطان کبد را مهار می کند

  رایحه مرکبات سرطان کبد را مهار می کند

محققین در دانشگاه روهر بوخوم می گویند که جزء اصلی روغن های ضروری به نام ترپن ها می تواند رشد سلول های مختلف سرطانی را مهار کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،  آن ها این فرایند را در مورد سلول های سرطان کبد با جزئیات مورد آنالیز قرار داده اند. آن ها از مکانیسمی پرده برداشته اند که منجر به این می شود که بعد از استفاده از سیترونلال، سلول های سرطانی رشد خود را متوقف کنند. هم چنین آن ها نشان داده اند که گیرنده بویایی OR1A2 یک مولکول کلیدی برای این هدف است. در اینده گیرنده های بویایی می توانند به عنوان هدفی برای تشخیص و درمان سرطان کبد عمل کنند.

روغن های ضروری در بسیاری از گیاهان وجود دارند و دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریای و ضد ویروسی هستند و در مطالعه اخیر نیز ثابت شده است که ترپن ها که جزء اصلی این روغن ها هستند می توانند رشد سلول های سرطانی مختلف را مهار کنند. ترپن ها  با فعال سازی گیرنده های بویایی مسیر سیگنالینگی را شروع می کنند. این گیرنده ها عمدتا در بینی وجود دارند اما آن ها را در بافت های دیگر از جمله پوست، پروستات و اسپرم نیز می توان مشاهده کرد. برای بررسی نقش ضد سرطانی ترپن ها، محققین از مدل سلولی کارسینومای هپاتوسلولار استفاده کردند. آن ها این سلول ها را در معرض ترپن های مختلف با غلظت های مختلف قرار دادند و واکنش ها آن ها را مونیتور کردند. آن ها دریافتند که دو ترپن(از 11تا) منجر به افزایش غلظت کلسیم درون سلولی می شوند که شامل سیترونلول و سیترونلال(-)- بود. طی آنالیزها محققین روی سیترونلال(-)- فوکوس کردند و روی گیرنده ای فوکوس کردند که ترپن ها به آن متصل می شوند. آن ها نشان دادند که گیرنده بویایی OR1A2 در سلول های کیدی وجود دارد و مسئول تشخیص رایحه مرکبات و واکنش های سلولی است. اگر بیان این گیرنده ها در سلول مهار شود، سلول نمی تواند به ترپن ها واکنش دهد. محققین سعی در ردیابی مسیر سیگنالینگی دارند که ترپن ها برای افزایش غلظت کلسیم درون سلولی استفاده می کنند و رشد سلولی را کاهش می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه