تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1393
چه اتفاقی برای نمونه های اهدایی شما می افتد؟

  چه اتفاقی برای نمونه های اهدایی شما می افتد؟

زمانی که افراد خون، پلاسما، بافت انسانی یا هر نمونه دیگر را برای مطالعات پزشکی اهدا می کنند، اغلب آن ها ممکن است به این که این نمونه برای چه منظوری استفاده می شود و سرانجام آن چه خواهد شد، فکر نمی کنند. اما گر به شما گفته هم شود، آیا مهم خواهد بود؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای در دانشگاه میشیگان نشان می دهد که اغلب مردم تنها به این دلیل خواهان اهدا کردن نمونه هستند که فکر می کنند که کار آن ها برای پیشرفت علم صورت می گیرد. اما زمانی که برخی سناریوها رقم می خورد ممکن است این تمایل و دواطلب بودن متحول شود. در این مطالعه محققین به دنبال این بوده اند که بدانند آیا واقعا نگرانی مردم روی تمایل آن ها به اهدا تاثیر خواهد گذاشت یا خیر. دکتر تام تامیلسون می گوید که هر روزه بر اهمیت بیوبانک ها در مطالعات پزشکی و سلامتی افزوده می شود و در نتیجه بر اهمیت این موضوع هم که آیا افراد نگران سرنوشت نمونه اهدایی خود هستند یا خیر و هم چنین شفاف سازی سرنوشت نمونه شان روی آن ها چه تاثیری می گذارد اهمیت بیشتری می یابد. در این مطالعه این محققین 1600 فرد را در ایالات متحده مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که 68 درصد آن ها به طور چشم بسته خواهان اهدای نمونه هستند. این امر به این بیوبانک ها اجازه استفاده از این نمونه ها را در هر مطالعه تحقیقاتی می دهد. با این حال، این آمار زمانی که پروژه ها مربوط به جنین های سقط شده، تست واکسن ها و هم چنین سلول های بنیادی جنینی باشد و از طرف دیگر با اهداف تجاری صورت گیرد به شدت کاهش می یابد. در واقع نیمی از شرکت کنندگان در صورتی که نمونه های اهدایی آن ها قرار باشد در مطالعات سقط جنین مورد استفاده قرار گیرد حاضر به همکاری نیستند و 45 درصد هم حاضر به همکاری در پروژه های تجاری نبودند. بیشترین میزان تمایل برای اهدای نمونه در افراد، شامل ایجاد سلول های بنیادی برای رشد بافت ها و اندام ها بود که بتواند به دنیای پزشکی و تحقیقات کمک کند. اما یک مساله که وجود داشت و به نوعی شرکت کنندگان را مردد می کرد این بود که همه آن ها دوست داشتند که در مطالعات پزشکی مشارکت داشته باشند اما اکثر آن ها نمی خواستند بخشی از مطالعه باشند!. این نتایج بیوبانک ها را متقاعد می کند که به دنبال دلایل منطقی برای جذب افراد برای اهدای نمونه باشند و از طرفی داوطلب بودن افراد برای ایجاد و تقویت این بیوبانک ها می تواند عاملی برای موفقیت آن ها باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه