تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1393
رشد بافت مغزی دارای عملکرد در ساختارهای سه بعدی

  رشد بافت مغزی دارای عملکرد در ساختارهای سه بعدی

محققین در مرکز RIKEN ژاپن که در زمینه زیست شناسی تکوینی کار می کنند در القای سلول های بنیادی انسانی برای خودسازماندهی درون ساختارهای سه بعدی مشابه مخچه، موفق عمل کرده اند و سرنخ های جالبی را برای ایجاد ساختارهای عصبی در آزمایشگاه ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،  یکی از هدف های اولیه تحقیق در زمینه سلول های بنیادی این است که بخش های آسیب دیده بدن را با ایجاد بافت هایی از سلول های بنیادی تمایز نیافته جایگزین کنیم. برای سیستم عصبی، یکی از چالش هایی که وجود دارد این است که علاوه برای تولید نورون، این سلول ها باید توانایی برهمکنش و ارتباط برقرار کردن با یکدیگر به روش های مختلف را داشته باشند.

این مطالعه نشان می دهد که چگونه بکار بردن متوالی چندین مولکول پیام رسان در کشت ها سه بعدی، برای سلول های بنیادی جنینی انسان موجب تمایز این سلول ها به نورون های مغزی دارای عملکرد می شود که متحمل خودسازماندهی می شوند و الگوبندی پشتی/شکمی مناسب و ساختارهای چند لایه ای را ایجاد می کنند که در مخچه در حال تکوین دیده می شود. در ابتدا این محققین نشان دادند که در شرایط خاص، کشت سلول های بنیادی جنینی انسانی با FGF2 منجر به تمایز عصبی به ویژه تمایز به نواحی عقبی و میانی ظرف مدت سه هفته می شود و ظرف پنج هفته مارکرهای صفحه نورو اپی تلیوم را بیان می کنند. هم چنین این سلول ها مارکرهای اولیه برای تکوین سلول های پورکنژ، سلول های گرانول یا نورون های منشعب مخچه ای را بیان می کنند. هم چنین آن ها دریافتند که تیمار با FGF2 موجب بیان ماکرهای مراحل late سلول های پورکنژ و ایجاد ساختارهای ویژه این سلول ها می شود. ثبت های الکتروفیزیولوژیک این سلول ها بعد از کشت 15 هفته ای هم نشان از پاسخ دهی مناسب آن ها است. برخی از سلول های تیمار شده با FGF2 نیز مارکرهایی را برای rhombic lipبیان کردند. هم چنین مشاهده شد این سلول ها می توانند مهاجرت کنند و فیبرهایی را ایجاد می کنند که به صورت Tشکل هستند که این از ویژگی های فیبرهای سلول های گرانولی است. محققین فاکتورهای دیگری مانند FGF19 را هم تست کردند که موجب بیان مارکرهای خاص پشتی در سمت بیرونی و مارکرهای خاص شکمی در سمت داخلی می شود. با اضافه کردن SDF1 هم سلول ها قادر به ایجاد یک ساختار نورواپی تلیالی پیوسته با قطبیت پشتی- شکمی شدند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه